Ülevaade riigikontrolli auditi järeldustest on tänase lehe majanduskülgedel. Analüüs näitab, et suure tõenäosusega RB ei valmi 2026. aastaks, nagu algselt plaanitud. Põhjus on selles, et projekteerimise ja maade omandamisega ollakse umbes viis aastat kavandatud ajast maas.
Brüsselile pole see küll probleem, sest Euroopa Liidu vastava määruse järgi ei pea Rail Baltic valmis olema enne aastat 2030. Muret tekitab aga asjaolu, et eelarve lähtub ikka veel esialgsest ajakavast. Kuna suur osa aega on raisku läinud, sunnib lähenev lõpptähtaeg kavandatavad riigihanked kokku kuhjama ülemäära lühikesse perioodi. Isegi kui see osutub teostatavaks, võib riigikontrolli hinnangul kiirustamisega kaasneda ehitusturu ülekuumenemine ja hindade tõus.
See on tõenäoliselt suurim risk projektile üldse. Näiteks maahinnad on 2014. aastaga võrreldes kasvanud 50 protsenti, aga enamik vajalikke maid on veel ostmata. Tõenäoliselt tuleb hankida raha juurde Euroopa Liidust ja sealt saadule lisada riigieelarvest veel omafinantseering.
Praegune rahastamismudel on Eestile väga soodne, sest EL katab 85 protsenti projekti eelarvest ja meie omarahastus on kõigest 15 protsenti. Teistest fondidest nii soodsat rahastust saada vist ei õnnestu, pealegi tähendaks nende fondide kasutamine RB tarbeks, et muid Eestile olulisi taristuprojekte algatada ei saa.
Ühesõnaga, mida kauem RB rauda ilma tulemusteta taguda, seda vähem antud ressurssidega valmis ehitatud saab. Ja kui lõppeesmärki siiski ei suudeta saavutada, jäävad ettevõtmisest Eesti loodusse alles suurejoonelised, kuid mõttetud mälestusmärgid.