Kadri Hansalu: halvatud lennufirma

Kadri Hansalu
, majandustoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kadri Hansalu
Kadri Hansalu Foto: Liis Treimann

Euroopa Komisjon uurib juba kolmandat aastat Eesti rahvusliku lennufirma Estonian Airi rahaasju, uurimine venib ja venib. Komisjoni ametnikud nimetavad kaasust «äärmiselt põnevaks» ning nende Eesti kolleegid veedavad lõputuid tunde Brüsseli vahet lennates ja üha uutele küsimustele vastates. Tuleb tõdeda, et Euroopa konkurentsiametil on käed-jalad viimasel ajal tööd täis olnud: pihtide vahele on võetud rahvusvahelised gigandid, nagu Google ja Gazprom, kuid Eesti lennufirma unarusse jätmine teeb siiski paljudele kahju.

Estonian Airi arendustegevus on sisuliselt halvatud: keegi pole nõus nendega pikaajalisi lepinguid sõlmima, nad ei saa uuendada liinivõrku ega soetada vajalikke uusi lennukeid, kuna ebakindlas olukorras firmale on liisingutingimused ülikarmid. Olukorda kasutab muuhulgas täielikult ära konkurent Airbaltic, kes ise mullu riigiabi tagasimaksmisest pääses ja Estonian Airi pankroti peale lootes juba Tallinna lennujaama ülevõtmisplaane peab.

Paratamatult tekib küsimus, millal hakkab Euroopa Komisjoni konkurentsiameti suutmatus otsust vastu võtta juba ise takistama lennufirmale ette nähtud restruktureerimiskava täitmist. Estonian Airi puhul tundub see piir olevat juba ammu ületatud. Keegi ei taha läbimõtlemata ja kiirustades langetatud otsust, aga mingi piir peaks ikkagi olema. Kaalul on väga paljude inimeste töökohad – nii Estonian Airi enda ligikaudu 200 töötaja kui ka kõigi nende, kelle töökoht on ohus paljude lennuühenduste katkemise tõttu. Vaevalt need inimesed praegu kodulaenugi julgevad võtta.

Eelmise aasta sügisel leidis Eesti isegi erainvestori, kes tahtis lennufirma oma raha abil juba 2016. aastaks kasumisse viia. Ilmselgelt on nemadki nüüdseks muutunud rahutuks. Peale kõige muu tuleb ajakirjandusse juba pikka aega vähemalt kord kuus vihje «mõnelt kõrgelt Euroopa ametnikult», kes väidab, et otsus riigiabi kohta on juba tehtud ning raha tuleb riigile tagasi maksta. Kui väidet kontrollida, kinnitatakse aga ikka ja jälle, et see on pahatahtlik laim, ja küsitakse, kes sellist infot levitab. Sest on ju selge, et nii kui selline vihje tõe pähe avalikkuse ette peaks jõudma, lõpeb ka lennufirma piletimüük. Vihjete rahet arvestades on aga seegi kardetavasti vaid aja küsimus.

Olukord on ühesõnaga üsna skisofreeniline ja vajab hädasti lahendust. Oleme vist jõudnud punkti, kus iga otsus on oodatud. Kui ka peame lennufirma sulgema, siis vähemalt oleks asi selge ja saaks astuda edasisi samme. Kuuldavasti riik ise uut lennufirmat luua ei taha, aga eks võimalusi, kuidas lennuühendust hoida. ole teisigi. Ja teatavasti turumajandus tühja kohta ei salli.

Seega, kui Euroopa Komisjon tahab ühte valdkonda niivõrd karmilt reguleerida, nagu on tehtud lennundusega, siis peaks ta olema valmis ka kiiresti järelevalvet tegema, mitte venitamisega niigi raskustes ärivaldkonda ja ettevõtteid veelgi kahjustama.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles