Peeter Langovitsi tagasivaade: Tammsaare tee pikenes

Peeter Langovits
, fotograaf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Nüüd, mil Tallinnas käib liiklejate kannatusi proovile pannes ulatuslik Haabersti liiklussõlme ümberehitus, on paslik meenutada täpselt 20 aastat tagasi valminud Tammsaare tee pikendust, mis aitas vähendada tollaseid liiklusummikuid ja suunata autode voolu kesklinnast kõrvale.

Siis sajandi kalleimaks peetud Tallinna teede ehituse projekti alustati ajal, mil linnapea oli Jaak Tamm. Projekteeris EA Reng AS ning peatöövõtjaks valiti Soome ehitusettevõtte Lemminkäinen OY Eesti tütarettevõte. Tööd sai veel 20 alltöövõtjat.

Ehitustöödega tehti algust 30. aprillil 1996. Ettevõtmine läks maksma 206,5 miljonit krooni. Linnaisade sõnul ületasid kulud plaanitut 70 miljoniga. 1,7 kilomeetri pikkune teelõik ehitati valmis 17 kuuga. Selle ajaga tuli kõigepealt teha teesüvend Järvele, tehti kõrgemaks raudteetamm. Seejärel rajati Pärnu maantee viadukt koos peale- ja mahasõiduradadega, sillad raudteele ja jalakäijatele. 1997. aasta septembri lõpuks valmis mõlemas suunas kaherajaline uus teelõik, mille äärtesse jõuti istutada 34 000 puud ja põõsast.

Rahvas kogunes teelõigule 30. septembril, et saada osa kell 14 algavast suurejoonelisest avamise tseremooniast. Üritust juhtis Juhan Hindov Raepressist. Lühikesed kõned pidasid linnapea Ivi Eenmaa ja volikogu esimees Edgar Savisaar. Ivi Eenmaa oli tehtu üle uhke ja väitis, et valmis sai Tallinna kõige moodsam magistraal. Puhkpilliorkestri Tallinn Brass helide saatel asusid linti lõikama Ivi Eenmaa, Edgar Savisaar ja Lemminkäinen OY esindaja Timo Korhonen. Kohal oli ka palju linnaametnikke, alltöövõtjaid ja Lemminkäinen Eesti ASi juhataja Avo Lillemäe.

Starti ootas uunikumsõidukite kolonn. Poseeriti koos tsiklimeestega. Ja siis istusid keepmantlis Ivi Eenmaa ja nahkses jopes Edgar Savisaar uhkesse, lahtisesse 1936. aastast pärit BMWsse. Esimese sõidu uuel teelõigul tegidki vanad sõidukid. Linnaametnikke sõidutas sinivalge lasterong Toomas.

Kui tseremoonia möödas, jagati õhupallidest kaarjas teekaunistus rahvale laiali ja liiklus läkski lahti. Mingiks ajaks jäi veel avatuks Järve ülesõidukoht ja harjumusest kasutati ka seda edasi.

Pikemat juttu suurehitusest said ajakirjanikud kuulata hiljem linnavalitsuses. Vastati  rahastust ja vahendite kulutamist puudutavatele küsimustele, samuti suurprojekti teostajateks valitute kohta.

Järgmiste töödena olid linnajuhtide sihikul Järvevana tee ja Tartu maantee ristmik ning Põhjaväila väljaehitamine. Juba siis oleks võinud mõelda ka Haabersti ringile, kuhu hakati rajama Rocca al Mare kaubanduskeskust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles