Reformierakondlane Vilja Toomast leidis Facebooki ühtaegu nunnu ja natuke ka poliitilise pildi.

FOTO: Vilja Toomast / Facebook

Erakonnad käituvad sotsmeedias üsna sarnaselt – võetakse agentuuris kujundatud plakat, muudetakse suurus sobivaks ja läheb üles. Praegu pole Eestis võimalik Facebooki kasutada nägemata ühtki poliitilist reklaami.

Ka nende ridade lugemise hetkel on eestikeelses Facebookis üleval ligi sadakond poliitilist reklaami, aga tegelikult võib neid olla kaugelt enamgi. Reklaami ostmine Facebookis on lihtne, teed reklaami valmis, valid sihtgrupi, sisestad krediitkaardi andmed ja ongi olemas. Paraku pole ajakirjandusel kuidagi võimalik näha, kui suure summa eest ja milliseid sihtgruppe sihitakse. Midagi aga siiski näeb.

Postimees pakub kõigile oma lugejatele võimalust hoida Postimehe reklaamivalvuri abil silma peal erakondade ja poliitikute reklaamidel. Reklaamivalvuri põhimõte on hästi lihtne. Kõikidel lehekülgedel on alajaotus Info and Ads (e. k: Info ja reklaamid), reklaamivalvur hoiab sellel alajaotusel oma robotsilma peal ja kui on tekkinud reklaam, siis ta salvestab selle. Nii on võimalik näha, kui palju kellelgi makstud postitusi on. Tõsi, sellist jälgimist saab teha ainult ametlikel lehekülgedel, mitte isiklikel profiilidel, aga sinna ei saa ka reklaami osta.

Reklaamivalvuri rakendus on pärit Lätist, üks sealne ettevõte tegi selle sealsete valimiste jaoks eelmisel sügisel. Hea lugeja, selle abil saad poliitkampaanial teadlikult pilku peal hoida. Kõik poliitikute profiilid on sinna ükshaaval sisestatud ja kui sulle jääb silma, et me ei hoia mõnel poliitikul silma peal, siis anna sellest mulle teada aadressil aarne.seppel@postimees.ee.

 

Reklaamivalvuri abil on hea silma peal hoida kampaaniate intensiivsusel. Ilusti on näha, et nii nagu Keskerakond aasta alguses alustas massiivse kampaaniaga, jätkub see tänaseni. Ka teised on intensiivsust juurde kruttinud, ainult Eesti 200 ja rohelised tegid kampaaniasse Facebookis vahepausi.

Möödunud nädalal lõi kõikjal laineid Eesti 200 plakatiskandaal, nende sõnumi sisu kohta ei taha midagi ütelda, aga vaadates tagajärgi oli efektiivsus kindlasti silmapaistev. Tõsi küll, suhteliselt loetud tundi jooksul saavutas kampaania viraalse mõõtme. Paraku ei mänginud äpipoliitikud oma kaarte lõpuni välja. Paberplakatid ja pressikonverents on siiski analoogmaailma tööriistad.

Ilmselt just seepärast ei suutnud Eestis 200 sotsmeedias eelmine nädal kuigivõrd skoorida, pigem olid nad pildis kõigi teiste erakondade ja poliitikute sarjatavatena. Kristina Kallase probleemi täis pressikonverentsi postitus oli interaktsioone vaadates alles nädala viies postitus.

Rerofmierakonna noorpoliitik proovis Facebookis õnne õõnestusreklaamidega.

FOTO: Kristo Enn Vaga / Facebook

Pole vist väga suur üllatus, et noorpoliitikud verd haistes hambad säärde löövad. Eelmine nädal tõi selle kohta ka konkreetse näite. Noororav Kristo Enn Vaga pani üheks päevaks üles reklaampostituse, mille sihtis tõenäoliselt just Eesti 200 Facebooki gruppi ja milles jagas õpetust, kuidas erakonnast välja astuda. Vaevalt, et sel reklaamil nüüd nii suur mõju oli, aga nädalaga astus Eesti 200 välja enam kui 20 inimest. Ja see on ühe vastloodud erakonna jaoks siiski päris suur kaotus.