Mailis Reps tõi oma avakõnes Eesti haridussüsteemi edu loo näiteks PISA testi. Väitluse üheks oluliseks teemaks kujuneski PISA tulemuste tõlgendamine. Mis on meie heade tulemuste põhjuseks – kas erialased teadmised on ainus kriteerium, millega haridussüsteemi efektiivsust hinnata?
Indrek Lillemägi oli skeptiline Eesti haridussüsteemi rollis PISA tulemuste saavutamisel. Ta pakkus, et tulemusi võib mõjutada hoopis rohkem eestlaste sotsiaalkultuuriline taust, kus hariduse saamist on alati kõrgelt väärtustatud. Ta lisas, et me peaks mõtlema ka sellele, mis hinnaga me erialaste teadmistega maailma tippu oleme jõudnud, arvestades jätkuvalt suurt probleemi koolikiusamisega. Lillemäe arvates on oluline mõelda, et elus edu saavutamiseks on tarvis õppida oskusi tulevikku silmas pidades.
Reps pareerib kahtlused, et koolides õpetatu on elukauge. Kõige keerulisemaks peetud ülesanded, kus tuleb reaalelulised probleemid matemaatika keelde tõlgendada, sooritatakse Eesti õpilaste poolt paremini kui kusagil mujal. Lisaks sellele saavad õpilased osa ka ettevõtlusõppes,lisades, et koolikiusamise probleemiga käib aga jätkuv tihe võitlus.
Väitluse lõpuks võib uskuda, et eesti kooliõpilased on oskustelt maailma tipus. Probleemid tekivad aga hilisemates kooliastmetes, ning tundub, et tipus olemine nõuab ka ohvreid õpilaste heaolus. Tahaksin aga väga lugeda sügavamat analüüsi PISA tulemuste tõlgendamisest – kui palju siis ikkagi saame oma haridussüsteemi kiituseks öelda? Küsimus on keeruline ning kahjuks sügavaks analüüsiks väitluses aega ei jätkunud.