Vahur Kersna: kas masu on läbi?

Vahur Kersna
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Pm

Käis keegi teist masu pidulikul avamisel? Või juhtus seda telekast nägema? Mina ei sattunud peale.

Ilmselt pole ka lootust, et saame kutsed pidulikule lõpetamisele. Aga tõepoolest, mille järgi võime hinnata, et nii, nüüd on sellega siis ühelpool? Kuna võib valitsus korraldada banketi, president jagada ordeneid ning lihtrahvas nautida ilutulestikku?

Keegi ei ütle. Hardo Pajula ajab «Kahekõnes» nii segast juttu, et ... no ma ei tea. Samas märgid hõljuvad ju õhus. Ja nii nagu ilmatargad oma prognoosides loevad sõnumeid seapõrnalt ja lindude rändelt, ammutavad ka majandusinimesed teateid veel mitte tormiks tõusnud allhoovustest teinekord üsna ootamatutest allikatest.

Aluspüksiindikaator
Möödunud sajandi 70ndatel avastas USA föderaalreservi juhatuse esimees Alan Greenspan, et meeste aluspesu läbimüük on üllatavalt hea majandusseisu indikaator. Greenspan pani tähele, et trussikutega kaubitsemine püsib stabiilsetel aegadel väga kindlal tasemel, kukub aga kohe, kui meestel hakkab olema vähem raha või tuleviku suhtes rohkem ebakindlust.

Igati loogiline, sest kust mees esimese hooga kokku hoiab? Sealt, kust mitte keegi või väga vähesed näevad ja märkavad. Seega siis – aluspüksid. 2008. aastal kahanes meeste aluspesu müük USAs 12 protsenti.

Aga Eestis?
Helistasin Tallinna kaubamajja, ja palun: 2008. aastast peale on kalsarite läbimüük muudkui vähenenud.

Tehes puust ja punaseks: kui 2007 müüdi näiteks sada paari trussikuid, siis 2008 müüdi alukaid 80, 2009 kõigest 62 ja 2010 on läinud müügiks vaid 57. Seega, meeste alukate läbimüük Tallinna kaubamajas on masuaastatel buumitipuga võrreldes langenud 43 protsenti.

Huulepulgafaktor
Kollektiivne alateadvus nuusutab õhku, võtab kosmosest ja igapäevategelikkusest vastu signaale ning jagab inimestele käske käituda ühel või teisel viisil.

Ebatraditsiooniliste indikaatorite vallas ehk tuntuima termini «huulepulgafaktor» võttis kasutusele Estee Lauderi kosmeetikaimpeeriumi juht Leonard Lauder, kes avastas, et majanduslikult rasketel aegadel läheb huulepulkade müük mühinal üles.

Põhjuseks peetakse, et ajal kui naised ei saa lubada endile kalleid kleite, kingi ja kotte, rahulduvad nad odavama luksusega. Värvivad suu punaseks ja astuvad elule vastu. Väidetavalt on huulepulgaindikaator andnud usaldusväärseid signaale tarbijahoiakutest läbi aastate. Näiteks kuudel pärast 11. septembri terrorirünnakut huulepulkade müük USAs kahekordistus.

Sel aastal langes huulepulkade läbimüük Ühendriikides 11 protsenti. On see märk majanduse kosumisest?

Kuhu ka ei vaata
Selliseid indikaatoreid majanduskliima hindamisel võib terane vaatleja leida kõikjalt. Näiteks on märgatud, et raskete aegade saabumisest annab märku kiirtoidu, armastusromaanide ja kondoomide müügi tõus. Või see, et klienditeenindajana töötab järsku ebatavaliselt palju väljapaistvaid kaunitare, sest meestel pole piisavalt raha hoidmaks iludusi orbiidil trenn-juuksur-kosmeetik-massöör-putiik.

Ja muidugi kino. Kuna tegu on ühe odavama võimalusega põgeneda kurjast tegelikkusest, lüpsab Hollywood oma algusaegadest peale reeglina just lihtrahvale kehvadest aegadest kõige rammusamat nõret. 2009. aasta suvi kujunes Ameerika filmimogulitele läbi aegade edukaimaks, ainuüksi kodumaal teeniti 4,14 miljardit dollarit.

Euroopas tõusis mullu kinokülastuste arv esimest korda üle miljardi, kasv 2008. aastaga võrreldes 6,3 protsenti. Eestiski püstitati möödunud aastal taasiseseisvusaja rekord – 1 783 651 müüdud kinopiletit, 15 protsenti rohkem kui 2008.

Lemmikloomad

On see ootuspärane, et rasked majandusajad täidavad varjupaikasid lemmikloomadega, keda omanikud ei jaksa enam pidada?

Jänkide statistika viitab, et tõepoolest, karvakoonusid on sealkandis viimastel aastatel ära antud kaks korda rohkem kui stabiilsetel aegadel.

Tallinna loomade varjupaiga viimase nelja aasta numbrid näitavad aga hoopis vastupidist. Kui 2006 sattus sinna 3077 kassi ja 1455 koera, siis edasine trend on olnud jätkuvalt kahanev, tänavuse 2475 kassi ja 1048 koerani välja.

Samas on ka uue kodu saanud loomade arv on kahjuks poole võrra kokku kuivanud, 2006. aasta 432 kassilt ja 874 koeralt nüüdse 263 kassile ja 363 koerale.

Šokolaad

Kas karmiks pööranud tuultes lohutavad inimesed end magusaga rohkem või vastupidi, hoiavad selle pealt kokku?
Tallinnas Pärnu maanteel asub Kalevi kauplus, mille meistritelt tellivad oma kinkekarbid nii vabariigi valitsus kui ka president. Sealt öeldi mulle, et nende poes on nn masuaastatel kallite ja kvaliteetsete käsitöökommide läbimüük tõusnud umbes kümme protsenti, massitoodete müük aga langenud kolmandiku.
Fakt on püha, tõlgendus vaba.

Merry X-mas, masu is over?
Tänavu oktoobris müüdi uusi autosid Eestis 993. See on 121 protsenti rohkem kui mullu samal kuul.
Lisame siia juurde aluspüksifaktori, mis ütleb, et aastaid allamäge kihutanud müügikõver Tallinna kaubamaja meesteosakonnas pööras novembris lõpuks tõusule.
Ehk on aeg avada šampused?
Samas, kaubamaja Ilumaailmas kasvas meeste eksklusiivkosmeetika läbimüük möödunud aastaga võrreldes 47 protsenti! Seegi peab midagi tähendama.
Aga mida paganat!?

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles