Taavi Aas ja Priit Humal pidasid kaalutletud ja rahuliku arutelu, üksteise mõtetele aktiivselt reageerides, kuid lõpuks siiski oma arvamusele kindlaks jäädes, kirjutab Kerli Kalk Eesti Väitlusseltsist.
Väitluses arutleti suuresti kolme küsimuse üle:
- Kas Rail Balticu jaoks mõeldud EL toetusi oleks võimalik teiste projektide jaoks kasutada?
- Kas kauba transport on kasulikum ja loodussäästlikum maantee või raudtee kaudu?
- Millised on tulevikus peamiselt kasutatavad kauba transpordi viisid ning kuidas saab Eesti tagada, et meil on tulevikus mõistliku hinnaga ning kiire kaubaühendus Euroopaga?
Taavi Aasa avasõnavõtt seadis Rail Balticu ehitamise koheselt kliima eesmärkide saavutamise konteksti ja rõhutas, et peatselt asendub kaubavedu suurte veokite abil rongidega. Ta lisas, et Eesti jaoks on püsivate ühenduste omamine oluline, et ka kriisi ajal saaks liikuda, täpsustades, et koroonakriisi ajal oli Saksamaaga laevaühenduse hoidmine väga kallis.
Aas toob kohe väitluse alguses sisse hiljem oluliseks saavad ideed, kuid väidete põhjalikum selgitamine jääb vajaka. Jääb mulje, nagu Aasa eesmärk oli esmalt mõned olulised märksõnad väitlusesse tuua ning hiljem läbi mitme sõnavõtu neid selgitada.
Võrreldes Aasaga on Humala avasõnad konkreetsed ja selged. Ta põhjendab, et tema arvates on Rail Baltic ressursside raiskamine, kuna see on loodusvaenulik, halvendab liikumisvõimalusi ning vähendab Eesti konkurentsivõimekust. Humal seab oskuslikult ka enda jaoks kasuliku raamistiku, mille üle väitlus käima peaks, öeldes, et Aas peab põhjendama, miks Rail Baltic on õigustatud ja Eestile vajalik.
Pärast avasõnu keskendusid väitlejad kõigepealt küsimusele, kas Euroopa Liidu toetusi oleks võimalik teiste projektide jaoks kasutada. Aas selgitas, et see rahastus on mõeldud Euroopat siduva taristu välja arendamiseks ning Rail Balticu projektist loobudes pole Eestil võimalik seda raha mujale suunata. Humal tõi näiteid teistest riikidest, kes on sama rahastusallika kaudu ehitanud maanteid, arendanud rongiühendusi jms, mida Eesti oleks võinud samuti jäljendada. Väitluse lõppedes tunduvad mõlemad siiski nõustuvat, et täna raudtee projektist loobudes poleks võimalik rahastust teistele projektidele suunata.