See, milline on toimiv karjäärikujundamist toetav töö koolis, sõltub nii kooli asukohast, õpilastest, õppe eripärast, õpetajaskonnast, juhtkonna meelsusest kui ka paljust muust. Mis ühes koolis toimib, ei pruugi toimida teises. Ning meetodid, mis sobivad ühele õpilasele, ei pruugi kuigivõrd aidata teist.
Kuigi olen juba enam kui kümme aastat töötanud karjäärikoordinaatorina, otsin ikka veel õiget rada, mida mööda jõuda sellise karjääritööni koolis, mis vastaks parimal viisil õpilaste vajadustele ning toetaks neid nende valikute tegemisel ja enesekindluse tõstmisel. Igal kevadel küsin endalt kui karjäärikoordinaatorilt, kas valitud tegevused on karjääritööks ikka kõige tõhusamad ja mõistlikumad. Küsin endalt kui karjääriõpetuse õpetajalt, kas minu valitud kursuse teemad ja meetodid annavad õpilasele piisavalt tuge enda avastamiseks, tulevikuplaanide selginemiseks ja tööturul vajalike oskuste arendamiseks. Väljakutseid jagub.
See pole üldse see, mida mina arvasin!
Karjääriõpetuse tund, teemaks õppekavade analüüs. Tunnis toimuva praktikumi ülesanne on analüüsida õppekavasid. Õpetaja küsimus õpilastele: «Kes on uurinud õppekava, kuhu tal on plaanis kevadel kandideerida?» Vastuseks tõusevad mõned käes. Kooli kodulehelt õppekava leida ei olegi nii lihtne. Õppekava ülesehitust mõista on veel keerulisem. Põnevam osa on ainetega tutvumine. Murelik hääl klassist: «See pole üldse see, mida ma arvasin!? Ma vist ei tahagi seda õppima minna …» Kasu on õpetaja soovitusest võrrelda teise kooli sama eriala õppekava. Mure väheneb ja selgus suureneb. Juhendamise käigus jõuab õpetaja õpilaseni, kelle töö kuidagi ei edene. Küsides probleemi põhjust, kuuleb ta vastuseks: «Mina lähen küll pärast lõpetamist paadi alla. Ei tea enam, mida ma oma tulevikuga peale hakkan.»