Esimene diskussioon kandis peakirja «Kas Eesti haridust on tabanud digimürgitus?». Eeldasin osalejaid ütlevat, et on jah digimürgitus ja üldse on koolide digipööramisega liiale mindud. Olen tööga seotult käinud paljudel digitemaatikat käsitlevatel konverentsidel, seminaridel, koolitustel, töötubades ja teistel sarnastel üritustel ning märganud ettekandest ettekandesse korduvaid mõtteid, mis suisa pähe kulunud.
Ikka hoiatatakse, et arvuti kasutamisega ei tohi liialdada, sest see võib hakata lapse tervisele ehk siis mürgitada. Märgitakse, et laps peab elama tegelikus, mitte virtuaalmaailmas. Laps kaotavat internetis eheda loodustunnetuse. Internetipildid tapvat lapse kujutlusvõime jne.
Nii et jah, olin HITSA sisustatud ja suure külastatavusega digiala kõigis kolmes diskussioonis (lisaks digimürgituse teemale arutelu töökohtade kaotamisest arvutitele ning Väätsa põhikooli noormeeste nägemus digivaimustusest koolis) valmistunud selleks, et kuulen traditsioonilisi arvamusi ja väljaütlemisi.
Esimese diskussiooni algus näitas, et läheb siiski teisiti. Kuulajate küsitlus ja kooliga seotud nelja väitlusjuhi avasõnad andsid selgelt mõista: Eesti koolis ei ole digimürgitust, sellest ollakse kaugel. On küll palju muutusi, aga see ei tähenda digimürgitust. Pealegi, kuidas defineerida digimürgitust? Kas see on laste rohke toimetamine arvutis? Üldine tüdimus digiteemadest? Õpetajate kartus tunnis tehnoloogiavahendeid kasutada? Doos, millest algab mürgitus, on ju igal juhtumil erinev.
Õpilastel digimürgitust pole
Sellest, kas kasutada tunnis digivahendeid või mitte, teevad probleemi ainult täiskasvanud. Õpilastel see probleem ei ole. Väätsa kooli poisid loetlesid entusiastlikult üles kogu oma infotehnoloogiaga seotud tegevuse, alates tuleviku õpperuumi kujundamisest kuni minikoolitusfirma loomiseni, ja avaldasid lootust, et sügisel läheb koolis IT-ga veel huvitavamaks.