Kuigi me oleme PISA-testi kohaselt kõrgel positsioonil põhikooliõpilaste matemaatiliste teadmiste ja oskuste poolest, korraldatakse bakalaureuseõppe tudengitele järeleaitamiskursuseid, kus taasõpitakse baasmatemaatikat. Olgugi, et internetiajastu lapsed, ei oska noored kasutada elementaarset Google’i-otsingumootorit, sest vastuste leidmine eeldab piisavalt täpsete otsilausete sõnastamist. Õpilased suudavad korduvalt taaspakkuda juba läbi nämmutatud ning kandikul ette kantud vastuseid, ent iseseisva analüüsimisega, vastuste ja lahenduste kriitilise hindamisega jäädakse hätta.
Läksin Noored Kooli programmi raames õpetajaks harilikku Eesti kooli, et lisaks aineteadmistele jagada noortega ka oma veel üsna värsket kogemust koolisüsteemist igapäevaellu astujana. Lisaks õigekirjareeglite õpetamisele ja kirjandusklassika tutvustamisele julgustan õpilasi arutlema, küsima, kahtlema, vaidlustama ja otsima, tegelema oma nõrkade külgede arendamisega ning tugevate lihvimisega, võtma initsiatiivi ning vastutust, tundma huvi selle vastu, mis toimub Eestis, mis toimub maailmas ning miks. Soovin kuiva ning akadeemilise atmosfääri asemel pakkuda õpilastele soojemat ning loomingulisemat keskkonda, et nad ei harjuks vaid konkreetsetele töökäsklustele kuuletuma, vaid mõtleksid ka kastist väljapoole.
Faktiteadmistes, kuulekuses ning töökuses oleme tõesti maailmas kõrgel positsioonil, ent olukorras, kus vabrikutes ning tootmisliinidel toimetavad täna reaalsed robotid, ei ole ühiskonnal ega majandusel kasu universaalseid testülesandeid lahendavatest inimmasinatest. Selle asemel, et koolidirektorid endale gümnaasiumiedetabelis saavutatud tõusu tõttu tunnustavalt õlale patsutaksid, peaksid haridustöötajad initsiatiivi näitama, härra ministril lipsust haarama ning eest vedama julget ja sisulist haridusreformi, kus lisaks õppekava ümber kujundamisele muudetaks senisest sobivamaks ka teadmiste hindamise mõõdikud, et robotlikust alltöövõtjariigist saaks eesrindlik innovatsiooni- ja teadusriik.
* Ojakivi, M. (2012): PISA-testiga mõõdetakse taas Eesti koolinoorte võimeid. Eesti Rahvusringhäälingu uudised, 2012, 16. aprill. Kättesaadav: http://uudised.err.ee/index.php?06250676