/nginx/o/2010/01/06/292525t1h1505.jpg)
Postimehe arvamusportaal avaldab muutmata kujul tänaseks kõikidesse koolidesse jõudnud infolehehe, mis selgitab detailselt haridusministeeriumi kavandatava hariduskorralduse kaasajastamise eesmärke, põhimõtteid ja tegevusi.
Postimehe arvamusportaal avaldab muutmata kujul tänaseks kõikidesse koolidesse jõudnud infolehehe, mis selgitab detailselt haridusministeeriumi kavandatava hariduskorralduse kaasajastamise eesmärke, põhimõtteid ja tegevusi.
Riigi ja koolipidajate eesmärk on kõrvaldada õpetaja sisulist tööd takistavad probleemid, nagu liigne bürokraatia, ajapuudus, töökoormuse määramisel ning tasustamisel ainult klassi ees seistud aja arvestamine jne. Soovime anda koolidele praegusest suurema vastutuse enda arendamise eest ning seetõttu ka vabamad käed koolielu ja kogukonda puudutavate otsuste tegemisel. Vastutuse suurendamist tasakaalustab omavalitsuste ja riigi järelevalve ning toe suurenemine – tähelepanu keskmes on kooli juhtimine ja arendamine.
Õpetajate tööd ja tasustamist puudutavad ettepanekud arutati läbi aasta algusest koos käinud õpetajaameti töörühmaga, kuhu kuuluvad teiste hulgas Eesti Õpetajate Liit, Eesti Haridustöötajate Liit, Koolijuhtide Ühendus, Noored Kooli jpt.
PS! Allpool kirjeldatud eesmärkide saavutamiseks vajalikud meetmed on alles välja töötamisel. Augusti lõpus kohtub õpetajaameti töörühm, kuid mõni asi on juba praegu kindel – palk tõuseb, õppekirjanduse osas tuleb suurem kindlus, bürokraatia väheneb, väärtustatakse kodulähedasi põhikoole.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eesmärgid
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Õpetajale makstakse väärilist töötasu ja vähendatakse tema koormust
Riigi tugi kasvab
Palka tõstetakse
Vähendatakse bürokraatiat ja koormust
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koolipidajatele ja koolidele antakse kohalikest vajadustest lähtuv varasemast suurem otsustusvabadus
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Põhikool on kodulähedane ja tugev
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gümnaasiumiharidus on konkurentsivõimeline
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KÜSIMUSED
***
Kas üldtööaega hõlmavate töölepingutega direktori voli suureneb?
Ei, pigem isegi väheneb. Õpetaja töökoormust on mõõdetud sageli ainult klassi ees seistud tundidega ning kõik muu on olnud „kõrvaline“ tegevus. Õpetaja tööülesanded peavad olema määratletud töölepingus ning mahtuma nädalas 35 tunni sisse. Õpetaja on loov professionaal ning koolijuht võib leppida iga õpetajaga kokku erinevad ülesanded ja koormused, arvestades õpilaste vajadusi, õpetaja kompetentsust ja üldtööaja mahtu nädalas.
Eelnev muudab tasustamata lisaülesannete õpetaja õlule asetamise juriidiliselt ja praktiliselt keerulisemaks. Paljud õpetajad tunnistavad, et praegune tasustamissüsteem ei innusta neid näiteks kooli arendustöös osalema või noori kolleege nõustama. Tööajas seda ei arvestata ning palka saadakse sama palju kui õpetajad, kes end sellise lisategevusega ei vaeva.
Laiemas plaanis suureneb kooli eripäraseks kujundamisel oluliselt koolijuhi vastutus ning kohustus kaasata sellesse kolleege ja lapsevanemaid.
***
Kas määratakse ka auditoorse koormuse maksimum ja miinimum?
Praktika näitas, et kui varem oli seaduses kirjas, et täiskoormusega töötab õpetaja, kes annab nädalas 18–24 auditoorset tundi, rakendasidki koolid sageli maksimumi optimumina. Tark koolijuht ei lase õpetajatel üle töötada ja hoolimatum koolijuht võib ülempiiri mõista normatiivina.
***
Kui suur on palk ja kuidas seda määratakse?
Õpetaja keskmine palk on tulevikus vähemalt 840 eurot – see moodustub õpetaja palga alammäärast, mis on vähemalt 700 eurot, ja 20% koolile antud motivatsioonikomponendist. Loodame, et see saab olema suurem, ning see sõltub eelkõige sellest, kas lisavahendid tulevad ning kas haridusvahendeid saab ümber tõsta.
***
Kas kellegi palk langeb?
Ei. Üleminekul kutsesüsteemile tagatakse kõikidele ametijärkudele seniste palgamäärade säilimine või tõus. (Vt infot kutsesüsteemi kohta 22. juuni Õpetajate Leht lk 12, „Vananenud ja mittetöötava kutsestandardi peab asendama uuega“; www.opleht.ee/?archive_mode=article&articleid=7675.)
***
Kuidas määratakse nimetatud 20% palgast?
Nn motivatsiooni- või tulemusraha ei jaotata direktori suva järgi. Põhimõtted peavad olema koolis selge sõnaga väljendatud ja kollektiivselt paika pandud. Palgakorra väljatöötamisest võtavad lisaks juhtkonnale osa ka õpetajad, hoolekogu ja kohalik omavalitsus. Palgajuhend peab olema enamat praegustest bürokraatlikest reeglitest ja formaalsete linnukeste tegemisest. Näiteks võib tulemustasu maksta õpetajatele, kes on silmapaistvalt hästi õpilasi olümpiaadideks ette valmistanud, mingit ainevaldkonda arendanud või õppematerjali välja töötanud.
Näide
Ühes koolis võib leppida kokku, et kutseastmel tõus tähendab näiteks 10% palgatõusu. Teises koolis lepitakse kokku, et kutseastmel tõusmine annab 7% palgatõusu, kuid abimaterjali koostava õpetaja palk on 10% kõrgem. Sellised kokkulepped põhinevad objektiivsetel ja läbipaistvatel alustel.
Iga kool on omanäoline ja peab ise määrama komponendid, mida tulemuslikkuse arvestamise juures hindab. Töötasustamise põhimõtete muutmine on suunatud laiemalt organisatsioonikultuuri muutmisele. See eeldab oskuslikku juhtimist ja tänapäeva koolides paljuski puuduvat tunnustamise ja edutamise süsteemi.
Koolijuht on juht. Kui tark juht tahab, et tema kollektiiv hästi toimiks, kaasab ta õpetajad palgakorralduse ja tunnustamissüsteemi väljatöötamisse. Kui õpetajad koolijuhti ei usalda, siis jõuab info kooli hoolekoguni ja lõpuks koolipidajani. See selekteerib välja nõrgad koolijuhid, kes pole vastutuseks valmis või ei suuda õpetajatega koostööd teha.
***
Kas järelevalve koolijuhtide üle suureneb?
Jah, lähiaastatel jälgivad koolipidaja ja ministeeriumi välishindajad koolijuhtide tegevust varasemast tunduvalt enam. Koolipidaja järelevalve ja kooli sisehindamise kaudu tuleb välja, kas õpetajad, õpilased ja lapsevanemad on kooli arengu, heaolu ning juhtimisega rahul.
Ministeerium on leppinud oma partneritega – õpetajate, koolijuhtide ühendustega jt – kokku, et vajadusel töötatakse õpetajatele ja kooljuhtidele välja soovituslikke ja toetavaid juhendmaterjale.