Nii et kõigi ainete ainekavad võiks võtta sellise pilguga ette?
Võiks võtta jah, õppekava ja ainekavad rõhutavad meil sissejuhatuses teatavaid kompetentse – orienteerub, tunneb mõisteid ja oskab järeldada –, aga praktiline koolielu kipub pöörama tähelepanu konkreetsele, mitte üldistele oskustele. Siis tulebki välja, et lapsed ei oska protsenti võtta lihtsatest asjadest, mida elus vaja on, aga teavad võib-olla integraali rööptahukast, millest neil kasu ei ole.
Kui õppekavasid mahukalt kärpida, siis mida hakata selle ülejääva ajaga koolis peale - kas kulutada seda rohkem samade asjade õppimiseks või eristada ühe kooli õpetatavat teisest?
No vot, te olete ka sama paradigma rüpes. Kui ei pea kõike läbi võtma, nagu meil koolis kombeks öelda, siis ega mõtlemisvõime arendamisel ole piire. Pigem peaks õppekava olema elulisem, matemaatika, bioloogia, eesti keel ja inglise keel olema elulisem, või kui soovite, vene keel elulisem. Mina tean ka paari-kolme Puškini luuletust peast, nagu paljud minuealised, aga ega see tähenda, et me veel vene keelt oskame. See on nüüd küll näide hoopis teisest valdkonnast.
Selline uuendus tähendaks ju ka riigieksamite reformi – neid saaks teha vaid alles jääva õhukese õppekava põhjal. Kas riigieksamitel on üldse taolisena, algteadmiste kesksena mõtet?
Need on kõik nagu puder ja kapsad – siis tuleb õppida võib-olla veel rohkemgi. Kui formaalne nimekiri asjadest, mida me peame oskama üles öelda, jääb väiksemaks, ei pea me oskused kahanema. Need oskused peaksid olema praktilisemad, väljendama teatud praktilise elu ülesannete lahendamise suutlikkust, olgu see loodusteadustes, matemaatikas või keeltes. Me peaksime tulema toime ka poes ja lennujaamas, mitte ainult klassikuid lugedes.