Euroopa Liidust rääkides kerkivad tavaliselt üles teemad nagu suveräänsus, otsustuspädevused ja -viisid, institutsioonide suhted. Inimesedki kipuvad tulema jutuks halduslahenduste ühe osapoolena, olgu siis tarbijaõiguste kandjate, eurokriisi võimaliku kahjumi kinnimaksjate või interaktiivse kaasamismängu osalistena.
Samas toob liidu toimimine kaasa sügavamad muutused inimeste võimalusteruumis. Muutuste mootoriks on tavaliselt ühisreeglite kinnistumine igapäevaelus, jõudmine harjumuslikesse mõtlemis- ja käitumisviisidesse. Ilmekaks näiteks on hästituttav liidus liikumise, töötamise, äri ja elamise vabadus, mis on selgelt hakanud kujundama ka uute liikmesriikide ja nende elanike võimalusi ja valikuid.
Plaanimajandusest üleilmastumisse sattunud Kesk- ja Ida-Euroopas tekkis algul paljudes valdkondades töötajate üleküllus ja vajadus leppida napi palgaga, sest ukse taga oli järjekord. Seda võimendas huvi kapitali kiireks kasvatamiseks ja globaalse investeerimisraha voolavus.
Euroopa Liidu liikmelisus hakkas kujunenud odava tööjõu ehk teisisõnu vaesuse keskset lahendust murendama. Töötajaid, kelle oskusi võis rakendada ka mujal ning kellel ärksust ja võimalusi kolida, omandasid uue läbirääkimispositsiooni. Kui tööturg ei suutnud sellega kohanduda, kasvas väljaränne.
Mõistagi on inimesed liikunud ka õpingute, pereloomise ja teistel põhjustel. Ning ka kohalikud ettevõtjad või äri alustajad pole istunud käed rüpes, vaid katsetanud õnne teistel turgudel. Uute liikmesriikide esimest kümnendit iseloomustavad suured rändevood.
Iseenesest on teadmine, et ka teistes riikides saab vabalt elada ja tegutseda, elementaarne. Poola torumehe kujunditel tulevad juba juubelid. Suurel hulgal inimestel on nii väljarände kui tagasituleku kogemus, mõnel isegi mitmekordne. Samas on rändel ja võrgustumisel jätkumõjud, mis omandavad aja jooksul üha kesksema tähenduse.