Riigikogu kultuurikomisjoni liige Jaak Allik (SDE) märgib vastuseks ajakirjanik Raivo Juuraku koondatud ideedele õpetajate palgatõusu võimaluste kohta, et mõned neist ehk võikski ellu viia, kuid need ei aitaks lahendada õpetajate palgamuret. Sisemiste ümberkorralduste arvelt tema hinnangul õpetajate suurt palgatõusu pole võimalik saavutada.
Sotsid: õpetajate palgatõus sisemistest reservidest on bluff
Sotsiaaldemokraatlik Erakond leiab, et haridussüsteemi nurgakiviks on materiaalselt ja moraalselt motiveeritud andekas ning autoriteetne õpetaja, keda tuleb usaldada ja kelle loominguliseks tegevuseks tuleb tagada võimalikult suur vabadus. Eestis on 20 aasta jooksul 13 korda vahetunud haridusminister. Peaaegu iga kord on see tähendanud uusi jutte ja lubadusi hariduselu reformida.
SDE on arvamusel, et parim, mida saaks teha meie rahvusvaheliselt positiivselt tunnustatud haridussüsteemi hoidmiseks, on keskendada tähelepanu õpetajate motiveerimisele, eesmärgiga, et kooli jääksid ja tuleksid parimad ning pedagoogitööd oskavad ja armastavad spetsialistid.
Uus põhikooli- ja gümnaasiumiseadus võeti eelmise riigikogu poolt üsna konsensuslikult vastu ja praegu toimub töö uute õppekavade juurutamiseks ning neile vastavaõppekirjanduse loomiseks.
Selles seaduses on ka määratud õpilaste arvu piirnormid klassides ning seadus ei lahuta vägivaldselt põhikooli ja gümnaasiumi. Leiame, et Eesti hariduskorraldus ei vaja mis tahes ideoloogiast lähtuvaid järjekordseid muudatusi, vaid vastuvõetud seaduse rahulikku täitmist.
Koolivõrgu korrastamine koos õpetajate töö efektiivsuse tõstmisega peaks olema paratamatustest tingitud loomulik ja mitte kampaaniapõhine tegevus. Loota aga nende tegevuste abil raha leida n-ö haridussüsteemi seest ministri poolt lubatud pedagoogide palgatõusuks riigi keskmisest palgast 20 protsendi võrra kõrgema tasemeni on täiesti alusetu ning kujutab endast bluffi, mille kohta pole tehtud mingeidki arvutusi.
Raivo Juuraku poolt väljapakutud ideed on väga spetsiifilised ning vajaksid põhjalikumat analüüsi. Seda oskavad kompetentselt hinnata vaid pedagoogikateadlased ja mitmed eeldavad tuginemist teaduslikele uuringutele. Mõned neist ehk võiksid leida ka rakendust, kuid need ei aita õpetajate palgamuret lahendada.
Õpetajate ulatuslik palgatõus saab toimuda ainult riigieelarvest selleks otstarbeks täiendavat vahendite eraldamise teel, mis võivad tekkida majanduskasvust, maksusüsteemi reformimisest ja eelarveprioriteetide ümbervaatamisest.