N, 1.12.2022

ANDRES JUUR ⟩ Meie Euroopa parimaid tulemusi toov koolisüsteem on kokku kukkumas

Andres Juur
, Ahhaa teaduskeskuse juhatuse esimees
Meie Euroopa parimaid tulemusi toov koolisüsteem on kokku kukkumas
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 5

Umbes viie aasta pärast hakkavad esimesed eestlased pimedusse jääma, ütles Ahhaa teaduskeskuse juhatuse esimees Andres Juur täna vabariigi presidendi kantselei roosiaias riigipea vastuvõtul.

Lugupeetud kaasmaalased!

Head inimesed!

Haridus algab koolist, aga ei lõpe seal. Mulda pandud seemnest sõltub see, kuidas taim kasvab. Milliste uudistega end valgustab, milliste raamatute ja filmidega end kastab, milliste poliitilise peremehe enda eest hoolitsema valib. Ja seda seemet külvatakse kodus, lasteaias ja koolis. Täna oleme põhikooli tulemustega euroopa ja kohati ka maailma tipus. Aga kuidas on lood meie ettenägelikkusega?

Viie aasta eest ei huvitanud eriti kedagi, milline elektripakett tal on, või mis me selle tuumajaama ideega teeme. Leedukad tegid referendumi 2012. aastal, et kas ehitada Ignalina tuumajaama asemel uus jaam või mitte. Vastus oli «EI». Seega keegi nägi Leedus vajadust elektri järele ette, pani selle suisa hääletusele, kuid rahvas ei pidanud seda oluliseks. Tänavu oleks pidanud see elektrijaam valima. Ja meie, ei peaks lugema oma elektriarvet nagu põnevusromaani.

Väidan, et umbes viie aasta pärast hakkavad esimesed eestlased pimedusse jääma.

Ei, mitte elektri puuduse tõttu – seda saame naabritelt juurde osta, kuniks ise mõne arvestatava elektrijaama valmis saame.

Ma räägin vaimupimedusest. Meie Euroopa parimaid tulemusi toov koolisüsteem on kokku kukkumas, sest kõigi ainete õpetajaid circa viie-kuue aasta pärast lihtsalt enam ei jätku.

Õpetajate keskmine vanus on niivõrd kõrge, et surm ja vanusega kaasnevad haigused panevad meid lähiaastatel fakti ette: Igale juntsule eestikeelset haridust enam pakkuda ei saa.

Igal aastal kaob tööturult sadakond loodus- ja täppisteaduste õpetajat. 5 aasta pärast on meil seega puudus enam kui 500 õpetajat, kes peaks meile lastele matemaatikat, füüsikat, keemiat ja muid loodusteadusi õpetama.

Me kõik saame ja peame midagi ära tegema, et meie riik ja rahvas ei jääks vaimupimedusse. Vaimupimedus on salakaval ja selle tõeline mõju avaldub alles aastakümnete pärast.

Meil kõigil on roll Eesti tuleviku kujundamisel.

Koolijuht, sinu teha on, kas õpetajad räägivad oma tööst kui ülekoormavast või vahvast.

Volikogu liige, sinu teha on, kas järgmised viis aastat kulub raha järjekordseteks betooni tükkideks, või annad vastupandamatule soovile linti lõigata järele ja investeerid inimestesse. Täna ja kohe.

Ajakirjanik, sinu teha on see, millistel teemadel valimisvõitlus käima hakkab. Kas õpetajate järelkasvu teemast tuleb rääkida – või mitte.

Pankur, sinust sõltub millises korteris või majas elab õpetaja – ning kas ainult linnas või ka maal. Kas ta sõidutab oma lapsi bussi või autoga. Intress ja krediidireiting on sinu käes. Kasuta seda targalt.

Ja kindlasti saad midagi ära teha ka sina, andekas, mõjuvõimas või muul põhjusel silmapaistev isik, kes sa siia roosiaeda oled kutsutud. Sest vaimupimedus asi, mille kõrval eelnevad kriisid tunduvad kerge ebamugavusena.

Tõsi, kui see õnnetus meid tabama peaks, ei kustutaks seda enam kriisiks, sest rumalus ise ennast ära ei tunne – kõigil teistel saab aga olema paganama raske.

Meil tuleb kõigil anda oma panus, et jääda targaks rahvaks.

Alustagem sellega nüüd!

Tänan tähelepanu eest!

Märksõnad
Tagasi üles