Tegu ei ole mitte käitumisjuhisega inimesele või juhtmõttega poliitikale, vaid tõdemusega looduse universaalsest arengukalduvusest. Kuid inimühiskonna ülesanne on tasandada looduslikult tekkivat ebavõrdsust, et saavutada ühiselt rohkem, kui suudaks saavutada lihtsalt isekate üksikisikute kogum.
Tänases lehes on ülevaade Lüganuse kooli võitlusest oma olemasolu eest. See on ilmekas näide sellest, kuidas inimesed ei ole valmis leppima, et kõik liigub paratamatult ja vääramatult sealt, kus on vähem, sinna, kus on rohkem.
Lüganuse hädade üks juurpõhjusi tuleneb valla liitmisest Kiviõli linnaga, kus on rohkem inimesi ja paraku seetõttu ka enamus ühises volikogus. Ühiste ressursside jagamisel kipub seetõttu minema nii, et kõigepealt süüakse tühjaks väikese Peetri leivakott. Sellist asjade käiku võis aimata juba valdade liitmise eel, mida Lüganuse püüdis vaidlustada riigikohtuni välja, paraku tulutult. Olukorra muudab veelgi keerukamaks Ida-Virumaa keelekeskkond, kus eesti keel on samuti väikese Peetri rollis, seda ka koolide mõttes.
Eesti riigi eesmärk ei ole võimalikult ökonoomselt ära majandada. Eesti riigi eesmärk on tagada ühiskonna jätkusuutlik areng kõikjal riigis, vastavalt kohalikele eripäradele.
Lüganuse kooli lugu on vaid üks näide ääremaastumisest, mida riikliku Exceli tabeli poliitika kiretu raamatupidajamentaliteediga esile kutsub, otsides lihtsaimat lahendust probleemidele, mis vajavad rätsepalahendust.
Eesti riigi eesmärk ei ole võimalikult ökonoomselt ära majandada. Eesti riigi eesmärk on tagada ühiskonna jätkusuutlik areng kõikjal riigis, vastavalt kohalikele eripäradele. Ja jätkusuutliku arengu nurgakivi on kool. Elatist on järjest enam võimalik teenida kaugtöö vormis, ja maapiirkondades on elamine odavam. Aga kus ei ole enam kooli, sinna elu tekkida ei saa.