Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Madis Somelar: Eesti haridussüsteemi soometumine

Matemaatikatund Tallinna reaalkoolis.
Matemaatikatund Tallinna reaalkoolis. Foto: Peeter Langovits

Olen otsinud sõnu, et lühidalt öelda oma mõtted kavandatava haridusreformi osas. Lugedes eile hommikul Postimeest, leidsin need sõnad Sofi Oksaneni artiklit lugedes.

1. Tunnen analoogiat soometumisega. Haridus- ja teadusministeerium jõustab põhikooli eksamite lävendite kaotamist, kuigi kavandatav reform ei toeta kuidagi õppijate teadmiste, oskuste, pädevuste ja hoiakute paranemist. Jõustamiseks kasutatakse ebatõdesid, vaimsest survestamist, naeruvääristamist, reformi toetavat kaasamist. Eraldi murekohaks on kodanikualgatuslikud organisatsioonid, mis ministeeriumilt heakskiitu otsides on valmis n-ö soometuma.

2. Kavandatav haridusreform on sisult täpselt sama, mida püüdis läbi suruda Haridus- ja teadusministeerium 2020. aasta veebruaris. Kuna riigikogu ei toetanud 2019. aasta sügisel põhikooli lõpueksamite kaotamist, siis sooviti valitsuse määruse tasandil muuta eksamite väärtust: siduda need lahti põhikooli lõpetamise tingimustest.

Tagasi üles