Kes ei mäletaks aastatel 2015–2016 pagulaskriisi kõrghetkedel meil toimunud avalikku ja püsivat kampaaniat sallivuslaste ja pagulasaktivistide poolt. Nende tollane peamine sõnum oli, et igasugune pagulasskepsis ning ühtlasi ka oma riigipiiride kindlustamisele või kaitsmisele kutsuv retoorika olla eelkõige sisepoliitiline hirmutamine, paanika tekitamine ning populistlike jõudude katse vaenuõhkkonna loomise kaudu haarata endale valijaskonna sümpaatiat. Kappi olevat välja mõeldud päriselt mitte eksisteeriv koll.
Peeter Espak: kuidas koll kapist välja tuli (5)
Eestisse ei tahtvatki meie suletuse ja sallimatuse tõttu keegi tulla. Peamine rõhuasetus oli, et eestlane oma koledas võõravihas ja põhjendamata hirmus kõige teistsuguse vastu on probleem. Mitte aga potentsiaalselt ohtlikke mõõtmeid võtta võiv migratsioonilaine. Alati ja ükskõik mis kontekstis positiivsena näidatud «teistsuguste inimeste» sisserände ihaldusväärsena esitlemine omandas lausa religioossed mõõtmed.
Sisserände vajadust põhjendati kõige enam küll selle kasulikkusega meie majandusele, ilma milleta pidavat me peatselt känguma. Säärase suhtumise tegelik pale peitus aga pigem asjaolus, et meil oli ühel hetkel avalikkuses ja ka poliitikas domineerima pääsenud mõttelaad, mille järgi rahvused, riigid ja eriti riigipiirid on iganenud ja rõhuv nähtus, mis kuuluvadki heas uues ilmas dekonstrueerimisele kui reliktid kaugest ajaloost. Uus ideoloogia, mille sihiks oli muuhulgas ka arusaam, et iga inimene võib ja saab olla see, kellena ta ennast ise tunneb, oli saanud uueks dogmaatiliseks riigiusundiks.