Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Kristo Siig: meil on kaks valikut (3)

Copy
Õpetaja Kristo Siig. FOTO: Sde
Õpetaja Kristo Siig. FOTO: Sde Foto: SDE

Üha enam napib õpetajaid. Võime koolid varsti üldse kinni panna või leida palgatõusuks raha maksusüsteemi muutmisest, kirjutab õpetaja Kristo Siig (SDE).

Kes ei oleks kuulnud õpetajate järelkasvu kriisist? Eesti õpetajaskond vananeb ja läheb peagi pensionile, noori ei tule peale või ei jää nad kooli ning varsti pole kedagi klassi ette võtta. Juba praegu on õpetajate leidmisega hädas isegi pealinna eliitkoolid, rääkimata siis kaugemate nurkade koolidest. Häirekella on helistatud omajagu, kodanikualgatused aitavad, kuidas saavad, lahendusettepanekud on ära kaardistatud, juba on teema isegi poliitikute loosungites, aga lennuki nina pole ikka veel üles saadud.

Mida see meie jaoks tulevikus tähendab? Esimese laine distantsõppe kohta kurtsid paljud lapsevanemad, et olid sunnitud ise oma lapsele õpetajaks hakkama. See oli ränkraske, isegi kui tegelikult langes vanema õlule ainult üks väike osa õpetaja tööst. Aga kui see ongi varsti uus normaalsus? Mitte pandeemia pärast, vaid seetõttu, et õpetajaid tulevikus lihtsalt ei jagu.

Tegelikult juba praegu ei jagu. Õpetaja ametikohad küll tühjaks ei jää, aga need täidetakse üha rohkem erialase ettevalmistuseta inimestega. Eriti suur puudujääk on loodus- ja reaalainete õpetajatest. Möödunud nädal tõi uudise, et ühes maakoolis pidas olude sunnil bioloogiaõpetaja ametit kunstiõpetaja. Kui midagi ei muutu, on sellised juhtumid varsti tavalised.

Kuidas me selle kriisi lahendame? Võib-olla keegi loodab, et asendame õpetajad arvutiga. Teeme väga hea e-õppe süsteemi, kus kõik õpilased kenasti iseseisvalt õpivad. Oleme e-riik, asi meil see haridus automatiseerida? Siin unustatakse, et koolil on lisaks teadmiste edastamisele palju muid ülesandeid: isiksuse kasvatamine, inimrühmas toimima õpetamine, annete toetamine, elualavaliku suunamine ja ka turvaline keskkond, kus olla, kui vanemad on tööl. Digiõppevaraga ei saa me asendada mitte seda üht kildu, vaid ainult killukese killust – teadmiste omandamisest lihtsama osa, sest sügava mõistmiseni viib ikka suhtlus õpetajaga. Olen digitaalse õppevara loomise alal tegutsenud juba aastaid ja näinud, et hea digiõppevara on ikka see, mis ei ole mõeldud õpetajat asendama, vaid aitab tal oma tööd paremini teha.

Tagasi üles