Fischeri ja Kollo poolt keeleoskuse määratlemise kohta väidetuga ei saa samuti nõustuda. Formaalse keeleõppe kogemus, millest nemad lähtuda soovitavad, ei tähenda, et inimene keelt oskab. Samas informaalne õpe, olgu või e-õppe vormis, võib anda tegelikult hea keeleoskuse. Kui vaadata eelmise loenduse tulemusi, siis vaatamata formaalse keeleõppe läbimisele hindas ligi kolmandik mitte-eesti emakeelega noori enda eesti keele oskuse nii kehvaks, et jättis selle loendusel märkimata.
Vahel öeldakse naljatledes, et on väikesed valed, suured valed ja statistika.
Kui me oleks lähtunud registri andmetest, oleksime nende puhul näinud ilmselt sajaprotsendilist riigikeele oskust. Kuna keeleoskus muutub ka pärast formaalse tunnistuse saamist, on selle küsimine inimestelt endilt kindlasti jätkuvalt põhjendatud ja asjakohane. Pealegi on meil olemas andmed üksnes väikese osa (hinnanguliselt umbes viiendiku) elanikkonna kohta, kes on alates nullindatest hariduse omandanud või riiklikke keeleeksameid sooritanud.
Matemaatikud võtavad oma loo kokku väga õige küsimusega: «oleme lõpuks valiku ees: milline lähenemine viib meid lähemale tõele?», pidades sellega silmas loenduse korraldust, ning leiavad, et: «Seda vastust ei anna vaidlus ega eri arvamuste kõrvutamine, vaid konkreetne uuring, näiteks prooviloendus.» Hiljuti lõppenud teine prooviloendus paraku sellele küsimusele vastava uuringu mõõtu välja ei anna.
Põhjuseks on prooviloenduse hindamise kriteeriumid, mis piirduvad hinnangu andmisel üldjaotustega ning võimaldavad nii mööda vaadata suurtest ja süstemaatilistest vigadest. Vähe sellest, andmete tegelikkusele vastavus määrab vaid neljandiku loendustunnuse kvaliteedi koondhindest – sama suur kaal on omistatud näiteks ka sellele, mitu päeva jääb loendusmomendi ja andmekogust loenduse jaoks andmete võtmise vahele.
Vahel öeldakse naljatledes, et on väikesed valed, suured valed ja statistika. Rahvaloenduse puhul on täna reaalne oht, et nii võibki minna. Loodetavasti jätkub sel nädalal loenduse teemat arutaval valitsusel otsustavaust nõuda riikliku statistika seaduse täitmist ehk kõikset loendust, mille käigus kogutakse andmeid, mitte ei töödelda ümber registrites olemasolevat. Ainult nii saame teada, milline on olnud Eesti viimase 10 aasta rahvastiku- ja ühiskonnaareng. Ainult nii saame tegelikkust usaldusväärselt peegeldava loenduse, mis aitab töötada välja poliitikaid, et seda arengut suunata.