«Mõlemad uuringud (enne K-Projekti uuringut – P.G.) kinnitasid lahenduse probleemideta tööd,» jätkab Rannala. «K-projekti analüüsiga tutvudes pole võimalik kuidagi jõuda linnavalitsuse ametliku järelduseni, et lahendus on läbi mõtlemata ja ei tööta.»
Väide ei vasta tõele. Uuring tõi esile 20 puudujääki, millest kaks olid kriitilised. Ja osutasid ka ühistranspordi olulisele aeglustumisele ning liiklusmahu halvamisele kolmveerandi ulatuses.
K-Projekt andis selguse
Rannala osutatud uuringutele, mis neid olulisi probleeme ei märganud, on «linnavõim seni vastu pannud vaid suulise, ainsagi argumendita kommentaari, et ei veena ja kõik». Suuline argument? Kas tõesti? Transpordiamet on oma märkused juba enne uuringu valmimist edastanud 143-punktilises kirjas ja selgitanud puudusi vähemalt 17 koosolekul. Kas tõesti Rannala ja teised Peatänava projekti autorid ei saanud nende märkuste sisust aru?
Ilmselt ikkagi said, kui pooli märkusi aktsepteeriti. Ja kindlasti on oluline argument üldsegi mitte suuline, vaid täiesti kirjalik K-Projekti sajaleheküljeline analüüs. See analüüs on Rannala hinnangul aga ebavajalik. Nagu ta kirjutab: «Kavakava projekteerimismeeskond (…) esitas ettepanekud ka ebavajaliku simulatsioonimudeli lähteülesandesse.» Kui uuring ütleb meile, et ühistransport ei liigu ja kolmveerand tänava läbilaskvusest kaob, siis oli K-Projekti uuring kindlasti vajalik. Ja see uuring sai tellitud avaliku hankega.
«Kumb on usutavam, kas ekspertide kolme aasta dokumenteeritud töö või või juhusliku mööduja mõtlemine, et ei tööta ja tekib jama?» küsib Marek Rannala. Probleemidele osutati kohe transpordiametis ning seda kinnitas K-Projekti uuring, mitte juhusliku möödakäija arvamus.
Kahjuks ei saa edasi minna selliste partneritega, kes suurte kitsaskohtade puhul probleemidele otsa ei vaata. Peatänav on jätkuvalt meie eesmärk, kuid seda uute tegijatega ja pärast ettevalmistavate projektide elluviimist nagu Estonia puiestee tunnel, Rävala läbimurre ja sadama tramm. Sel juhul elame ka Peatänava ehitusperioodi lihtsamini üle.