Täna avalikustas OECD 48 riigis läbi viidud rahvusvahelise õpetamise ja õppimise uuringu TALIS tulemused. Enam kui 3000 Eesti 7.-9. klasside õpetaja ja 200 koolijuhi tagasiside pakub võimaluse vaadata, mida nad oma tööst räägivad ja millise tähenduse sellele annavad.
Kui maailmas räägitakse juba pikemat aega Eesti hariduse eduloost ja käiakse uurimas, kuidas meie õpilased PISA teste nii edukalt sooritavad, siis nende õpilaste õpetajad on pidanud ise oma ametit ühiskonnas väheväärtustatuks. Laiem üldsus on selles aspektis olnud positiivsem: õpetajaameti mainet peetakse heaks ja tööd väga väärtuslikuks, näitavad uuringud.
Hea on tõdeda, et ka õpetajad ise näevad siiski oma ametit üha väärtustatumana. Kui 2013. aaastal leidis 13,7% õpetajatest, et nende amet on ühiskonnas väärtustatud, siis viie aastaga on nende hulk tõusnud 26,4%-ni, mis on suurem ka OECD riikide keskmisest: 25,8%. Sealjuures on viimase viie aasta jooksul ametisse asunud õpetajate seas see näitaja oluliselt kõrgem – 39%.
Eesti õpetaja õpib
Eesti kool areneb siis, kui seal töötavad õpetajad ja koolijuhid, kes on oma ala professionaalid ning usuvad, et teevad olulist tulevikku suunatud tööd. TALISe tulemused näitavad, et Eesti õpetajad ja koolijuhid paistavad rahvusvahelises võrdluses silma kõrgel tasemel ettevalmistuse poolest ning ennast järjepidevalt arendavate professionaalidena. Eesti õpetaja kutsestandardil põhinevat esma- ja täiendusõppesüsteemi tuuakse raportis teistele eeskujuks.
Erinevalt mitmetest uuringus osalenud riikidest osalevad Eesti õpetajad ning koolijuhid täiendusõppes väga aktiivselt, kuid uuring annab märku, et praktikasse rakendatakse vaid osa omandatust. Viimase aasta jooksul on end täiendanud 98% uuringus osalenud õpetajatest ja 100% koolijuhtidest. Endiselt eelistatakse väljaspool kooli toimuvat täiendusõpet ning õpikogukondades õppimist. Üksteise tundide vaatlust ja tagasisidestamist on veel vähe.