Ülekanne Arvamusfestivalilt: Talsinki tunnel (4)

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Arvamusfestivali Eesti Meedia alal võeti vaatluse alla viimasel aastal üha rohkem kõneainet saanud Tallinna-Helsingi vaheline tunnel. Laevaga reisijad muljetavad, et mis oleks kui sõidaks Soome läbi tunneli. Peaministrid lubavad, et projektiga minnakse edasi, teised tahaksid juba hommepäev kaevama hakata.

Kui palju on «sajandi projekti» ümber tühja õhku ja kui palju tõsist soovi tunnel valmis ehitada, arutlesid tunneli projekti eestvedaja Kaarel Kose, majandusvaatleja ja poliitikaekspert Raivo Vare ning Soome suursaadik Kristi Narinen. Paneeli juhtis Postimehe majandustoimetuse reporter Lennart Ruuda.

Selle aasta alguses selgus tunneli tasuvusuuringus, et projekti maksumus on kuni 20 miljardit eurot. Lisaks võtavad ettevalmistused umbes 20 aastat, mis hõlmab nii planeerimist kui ka ehitamist.

Raivo Vare sõnul võtab tunneli ehitus küll kaua aega, ent tänapäeval ei seisa me õnneks enam tehnoloogiliste probleemide ees. Mis aga eestlasi huvitab ja mille üle arutletakse, on tunneli maksumus. Seetõttu on oht, et vaatame tunneli ehitust ainult projektipõhiselt ja alustame arutelu valest nurgast.

Kristi Narinen leiab, et globaalses konkurentsis on Tallinn ja Helsingi väga väikesed linnad. Seetõttu on küsimus selles, kuidas arendada kahe niivõrd üksteisele lähedal asuva Euroopa linna koostööd. Mitte aga see, kuidas me tunneli valmis ehitame. Raha on suhteline probleem ning oluline on üldine mõtteviis, kuidas Eesti ja Soome koostöösidemeid arendada.

Kaarel Kose toob välja, et kahe riigi koostöösidemete loomise üle ei ole Eestis veel diskussiooni alustatud. Tänased arutelud käivad lihtsa transpordiloogika ümber, millel on hoopis teine väärtus.

Ta rõhutab, et tunneli ehitus on suur väljakutse, mille jaoks on vaja ühiskonnas kriitilise massi toetust. Kui me ei saa piisavalt inimesi projekti toetama, kuna ka poliitika sõltub ühiskonna huvist, siis see jookseb lihtsalt liiva.

Seda eriti tänases kontekstis, kus me oleme mitmete suurprojektidega oma kadalipud kätte saanud. Ühiskonnas on suur oht tekkima arusaam, et tunnelit ei ole vaja. Sellise suhtumise puhul on meil raske arutelu alustada

 
Kommentaarid (4)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles