Ja loomulikult valitseb konsensus hariduse väärtustamises. Hariduse saamist peame me iseenesestmõistetavaks, me usume, et see peab olema kättesaadav kõigile. Just hariduses näeme lahendust ühiskonna ees seisvatele küsimustele, just seda peame omariikluse, majandusarengu ja üldise heaolu põhiliseks veduriks.
Täna on õpetajate päev. See langeb aega, mil õpetajad peavad juba kuid palgaläbirääkimisi. Ent läbirääkimiste kulg sunnib kahtlevalt küsima, kas Eesti ühiskond ka tegelikult väärtustab haridust või on see vaid deklaratiivne lausung, millega pidupäevakõnesid täita.
Veelgi enam – õpetajate madalad palgad, mis omakorda toovad kaasa noorte õpetajate nappuse, on rohkemal või vähemal määral olnud läbivaks kõneaineks ja murekohaks kõik 20 aastat.
Käimasolevad palgaläbirääkimised algasid 1. juulil, tänase seisuga planeerivad õpetajad juba massimeeleavaldust Toompeal. Valitsuse vastus on: raha pole, aga reformime koolivõrku ja siis ehk tuleb.
Poliitikute jutule rahanappusest on õpetaja Marcus Hildebrandt vastanud väga tabavalt: «Riik peab endale aru andma, kas haridus on prioriteet või mitte.» (PM 28.09)
Pakkumine, et valitsus, omavalitsused ja õpetajate esindusorganisatsioonid võiksid teha ühisdeklaratsiooni, et palgatõusuks vajalikku süsteemi reformimise kaudu leida, ei pruugi olla küll tühipaljas poliitiline lüke, kuid tuleva aasta palgatõusu see ka ei too. Võimalik, et raha kasutamist saaks hariduses efektiivsemaks muuta, ent vilju kannaks see vahetult enne tulevasi riigikogu valimisi. See asjaolu omakorda vähendab selle ettepaneku siirust.
Õpetajad siiski on maa sool, koos õpilastega on nad haridussüsteemi tähtsaim osa. Õpetajate palgaprobleemid vajavad lahendamist kiiremini, kui ükski reform seda suudaks. Kas poleks aeg, et riigikogu jõuab fraktsioonideülesele konsensusele ja tõstab ise õpetajate palku, tunnistades nii hariduse prioriteetsust, nagu seda tunnistab ülejäänud osa ühiskonnast.