Eesti inimese põikpäine, kõrgema võimu suhtes umbusklik «ise tean, mis teen» mentaliteet on üsna soodus pinnas kogukonnademokraatiale, kusjuures kogukond ei ole tänapäeval mitte üksnes füüsiliselt lähestikku elavate inimeste kogum. Kogukonnad moodustavad üleriigilisi ja ülemaailmseid võrke, põhinedes ühistel huvidel, elektroonilistel suhtlusvahenditel ja sotsiaalmeedial. Võrkkogukondadele on tihtipeale vaja oma huvide väljendamiseks juriidilist keha, milleks nad saavad moodustada demokraatlikke organisatsioone. Kogukonnad seisavad ühishuvide eest, ajuti vastanduses üksteisele ja leides kompromisse.
Tegeliku, altpoolt organiseeruva kodanikuühiskonna ignoreerimine poliitikute poolt võib viia kõigi ühiskonnaliikmete jaoks vaevarikaste protsessideni, nagu kodanikuallumatus või seaduste vaikne, kuid massiline ignoreerimine, kuni nad kaotavad igasuguse jõu – nähtus, mida vanemad inimesed mäletavad nõukogude aja lõpukümnendist. Kohaliku, inimeste poolt algatatud siduva rahvahääletuse võimaluse kiire kehtestamine päästaks tõusva initsiatiivi paisu tagant valla, looks töötava mudeli ja annaks kogemuse, mille alusel välja töötada üleriigilise rahvahääletuse seaduslik raamistik.
Otsedemokraatia ei saa tänapäeva keerukate regulatsioonide ühiskonnas kunagi täielikult asendada esindusdemokraatiat – suurem osa elukorralduslikke otsuseid tuleb ikka teha esinduskogudes, mille rahva mandaadiga liikmed on endale võtnud kohustuse ja aja õigusloomesse süveneda. Aga inimestel peab olema võimalus otse hääletada selliste fundamentaalsete küsimuste üle, mis nende jaoks on väga olulised. Seda mis on oluline, saavad otsustada ainult kodanikud ise! Šveitsilikuks kodanikuühiskonnaks küpsemise alus on see, et inimesed mõistavad vähemuse ja enamuse suhtelisust: võin olla selles küsimuses enamuse esindaja, aga kas mulle tuleb kasuks, kui ma vähemusest rulliga üle sõidan? Ei, sest varsti võib tulla hääletusele teine küsimus, milles ma olen vähemuse hulgas ja siis sõidetakse minust üle! Õpime niimoodi mõtlema, kui hääletame aastas mitu korda erinevete küsimuste üle, mis on kellegi poolt üles tõstetud, avaliku arutelu läbinud ja hääletusele panekuks vajaliku arvu toetusallkirju saanud.