«Kuumale» infole tuginemise fenomen on vanemate seisukohast küll mõistetav, kuid ühiskondlikust vaatepunktist tekitab muret. «Kuuma» info kasutamine on üks neid põhjusi, miks koolivalik suurendab hariduslikku kihistumist. Just «kuumades» infoallikates, nagu näiteks sotsiaalsetes võrgustikes ja meedias, leiab aset katkematu eliitkoolide hea maine taastootmine, mille arvelt tavakoolid kannatavad. Kõrgema sotsiaalmajandusliku taustaga vanemad osutuvad võitluses eliitkoolikohtade pärast edukamaks just seetõttu, et jagavad ainult oma sõprade ja tuttavatega edukust tõstvaid strateegiaid.
Üle poole Tallinna lastest kandideerib eliitkoolidesse. Miks ülejäänud ei kandideeri?
Kindlasti peab üks osa vanemaid eelkooliealiste katsetamist põhimõtteliselt valeks. Ühes üle-eestilises uuringus leiti, et umbes kolmandik algklassilaste vanemaid peab katseid põhimõtteliselt valeks.
Ilmselt on arvestatav hulk ka neid vanemaid, kes on kas veendunud piirkonnakooli headuses või kelle jaoks on kodulähedus koolivaliku üks olulisemaid kriteeriume. Kodulähedust peavad eriti oluliseks just põhi- ja keskharidusega lapsevanemad.
Osa peresid väldib eliitkooli pürgimist ka seetõttu, et teab, et ei suuda seda valikut realiseerida. Üle jõu võivad käia nii etteõpetamiskulud kui ka hilisem kodust kaugel koolis käimine.
Mida saaksid tavakoolide juhid oma koolide tutvustamisel paremini teha, et jõuda lapsevanemateni?
Esmalt võiks ju küsida, kas nad üldse midagi teha saavad, kui nii reaalsetes kui ka virtuaalsetes võrgustikes eliitkoolide mainet pidevalt taastoodetakse. Nii pessimistlikuna, kui see ka ei kõla, arvan ma, et on hulk lapsevanemaid, keda tavakooli headuses veenda ei saagi. Need on vanemad, keda eliitkoolide puhul võluvad niisugused näitajad nagu prestiiž, väärikas ajalugu ja sobiv sotsiaalne kooslus.
Õnneks näib, et seesugust elitaarsust jahtivad vanemad ei ole meil ülekaalus. Paljud eliitkoolide lapsevanemad hindavad siiski selliseid väärtusi, mida saavad endas arendada ka teised koolid. Näiteks süvaõpe mingis valdkonnas, sõbralik õhkkond ja fookus üldpädevustele.
Ka tavakoolide seas näivad olevat menukamad just need, millel on hästi välja arenenud fookusvaldkond. Kui kool on iseenda ja oma arenguga rahul, on ilmselt eri kanalite ja koostöövõimaluste kaudu hõlpsam ka lapsevanemateni jõuda.