Sarnast nähtust nägime ka Stalini-aegses Nõukogude Liidus. Nagu on väga tabavalt kirjeldanud Sloveenia filosoof Slavoj Žižek [5], oli Stalin olemuselt jagunenud kaheks. Eksisteeris «väike» Stalin kui indiviid, keda kujutati kui sooja inimest, kes armastab lapsi, loomi ja sportimist, ning «suur» Stalin, kes oli peaaegu kõikvõimas, kõiketeadev ja kõikjal eksisteeriv ajastu vaim.
Stalin võis küll kirjutada alla käskudele, mis viisid tuhandete surmadeni, kuid ta ei teinud seda «südamest», ta oli vaid ajaloolise paratamatuse instrument. Inimeste surm on kurb, kuid see on lihtsalt osa ajaloolisest protsessist. Selline kaheks lõhestumine tuli ilmsiks, kui Stalinile aplodeeriti: ta plaksutas alati endale koos teistega kaasa.
Peaksime meenutama jubedusi
Lõpuks anname vastuse Ahto Lobjaka püstitatud küsimusele: «Mis saaks kellelgi tõsiselt olla Marxi utoopia vastu, kus kõik on vabad tegema seda, mida tahavad ja kõike on külluses?»
Utoopia ise on fiktsioon, aga idee sellest on see, mis kujundab meie reaalsust. Totalitaarsete režiimide kuriteod ei ole mitte tingitud korruptsioonist või inimloomuse pahedest, vaid utoopilisest lubadusest endast.
Tagasilangemine natsismi või stalinismi tundub hetkel ebatõenäoline, aga paljulubavaid utoopilisi visioone võib vahetevahel siiski avalikkuse hulgas leida. Peaksime aeg-ajalt meenutama nii natsismist kui ka kommunismist inspireeritud jubedusi, ning seda kuidas need tollal tundusid miljonitele inimestele paratamatu ja õigustatuna.
Oleme kõik osa oma ajastu vaimust, aga seda endale tunnistades saame olla ehk ettevaatlikumad, enne kui otsustame, et teame, milline on ajaloo õige külg ja kes on takistuseks inimkonna arengule.
[1] Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1975). Lectures on the philosophy of world history.(translated from the German edition of Johannes Hoffmeister from Hegel papers assembled by H. B. Nisbet). New York, NY: Cambridge University Press.
[2] Koonz, Claudia. (2003). The Nazi Conscience. First Harvard University Press
[3] Marx, Karl. (1853). Marx Engels On Britain. New York Daily Tribune
[4] Lehrer, Steven. (2000). Wannsee House and the Holocaust (Lk 93). McFarland & Company, Inc.
[5] Žižek, Slavoj. (2012). The Pervert’s Guide to Ideology. Blinder Films.