:format(webp)/nginx/o/2017/06/01/6732733t1h9de3.jpg)
Eesti inimarengu aruande «Eesti rändeajastul» peatoimetaja Tiit Tammaru kirjutab, et Eesti kolm peamist väljakutset on rändesõltuvusega toimetulemine, hargmaisusega kohanemine ja ühiskonna sidususe suurendamine.
Eesti inimarengu aruande «Eesti rändeajastul» peatoimetaja Tiit Tammaru kirjutab, et Eesti kolm peamist väljakutset on rändesõltuvusega toimetulemine, hargmaisusega kohanemine ja ühiskonna sidususe suurendamine.
Täna ilmuva Eesti inimarengu aruande teema on «Eesti rändeajastul». Sotsiaalteadlased nimetavad 21. sajandit rändeajastuks, sest väljaspool sünniriiki elavate inimeste arv on suurem kui kunagi varem. ÜRO andmetel on see arv ajavahemikul 1990–2015 kasvanud 190 miljonilt 244 miljonile ehk 3,3 protsendile maailma rahvastikust.
Ka rände olemus on muutunud ja selle põhjused ning vormid on mitmekesisemad kui kunagi varem. Samas on rändel üks läbiv tunnusjoon: see on tõmme heaolu poole. Eestis on heaolu oluliselt kasvanud ning me oleme muutunud sisserändajatele atraktiivsemaks. Ka tööandjate huvi välistööjõu värbamise vastu on viimastel aastatel oluliselt suurenenud. Milliseid väljakutseid toovad kaasa rändeajastu ja sisseränne Eesti arengule? Aruandes võetakse kokku järgmised rände ja lõimumise olulisemad järeldused.
*Paljude ettevõtete areng sõltub sisserändest, inimeste heaolu aga välismaal töötamisest
Seega ei ole Eesti rahvastik 21. sajandi lõpuks praegusest väiksem, kui on täidetud kaks tingimust: sündimus suureneb ja saabujaid on rohkem kui lahkujaid. Selleni jõudmiseks on vaja panustada nii pere- kui ka rändepoliitikasse.
Eesti rändepoliitika on juba muutunud oluliselt leebemaks, kuid töötajate arvu vähenemine suurendab aasta-aastalt veelgi ettevõtjate soovi väljastpoolt ELi tööjõudu värvata. Samal ajal on muutunud meie oma inimeste ja ettevõtete tegevus rahvusvaheliseks. Hargmaisusega kaasnevaid võimalusi iseloomustatakse sageli «kolmikvõiduna»: lähteriik (näiteks Eesti) saab elanikele tööd ja raha, sihtriik (näiteks Soome) saab hea töötaja, inimene saab aga parema palga ja uusi kogemusi.
Hargmaisus muudab ka laiemas plaanis meie arusaama rändest, lõimumisest ja riigist. Lähteriigi vaatenurgast on hea, kui välismaal elavad, õppivad või töötavad inimesed säilitavad tugevad sidemed kodumaaga, jätavad alles lähteriigi kodakondsuse, asutavad sihtriigis oma seltse ja koole, jälgivad lähteriigi meediat ning suhtlevad aktiivselt rahvuskaaslastega kodumaal.
Vastuvõtvale riigile võib sellest saada probleem, kui tugevaid kodumaa- ja kogukonnasidemeid ei tasakaalusta mitmekülgne lõimumine sihtmaa ühiskonda ning kui inimesed jäävad elama endise kodumaa info- ja meediaruumi.
Eestil tuleb paari lähema kümnendi jooksul suure tõenäosusega arvestada nii rahvaarvu kui ka töötajate arvu jätkuva kahanemisega – viimast võimendab inimeste soov välismaal töötada. Töötajate arvu vähenemise ärahoidmiseks läheb vaja palju suuremat sisserändajate hulka, kui Eesti ühiskond oleks võimeline lõimima.
See tähendab, et tööjõuprobleeme peab lahendama erinevate meetmetega, mitte üksnes sisserändega. Oluline on ettevõtete liikumine väärtusahelas kõrgemale. Vajame ka lõimumis-, tööturu-, maksu- ja sotsiaalhoolekandepoliitika kujundamisel täiesti uusi, rändeajastusse sobivaid käsitlusi.
*Eesti lõimumispoliitika vajab ümbermõtestamist
Senine keeleõppepõhine lähenemine lõimumisele ei ole ühiskonna sidusust oluliselt suurendanud ning paljude vene emakeelega inimeste eesti keele oskus jääb passiivseks, sest elatakse, õpitakse ja töötatakse endiselt keele põhjal eristunud kogukondadena. Juba lasteaiast algava keele põhjal eristatud haridussüsteemi puhul ei teki noortel ühiseid suhtlusvõrgustikke ega isegi ühist inforuumi.
Just venekeelne lasteaed ja kool on jäänud omakeelselt suletuks: vähe eestlasi käib venekeelses lasteaias ja koolis, samas kui eestikeelses lasteaias ja koolis on ka vene emakeelega lapsi.
Ühiskonna sidusust saab suurendada peale eesti keele tähtsustamise ka eri rahvusrühmade suhtluse toetamisega. Riik saab kõige tõhusamalt algatada muutusi hariduse kaudu. Ühtne Eesti koolisüsteem ei saa samas tekkida lihtsalt venekeelsete koolide sulgemisega, see tekitab suur pingeid. Õppimine peab põhinema eesti keelel, kuid arvestame Eesti elanike keelelis-kultuurilist mitmekesisust.
Lahendus peab haarama peale hariduse ka peresid ja kogukondi. Lõimumise loomulik osa on hirmud ja konfliktid. Peamiste hirmudega, näiteks kartus rahvuskonfliktide pärast koolis, hirm identiteetide segunemise ja venekeelsete vanemate laste õpiedukuse languse pärast jne, tuleb süsteemselt tegeleda.
*Tulevik
Eesti arengu kolm olulist väljakutset järgmiseks paariks aastakümneks on rändesõltuvusega toimetulemine, hargmaisusega kohanemine ja ühiskonna sidususe suurendamine.
Eesti rahvastik väheneb, kui ei toimu sisserännet. Välistööjõu värbamisel aitab tuleviku probleeme vähendada saabujate lõimumisvõimekuse hindamine. Töörände alusena tuleks kaaluda uuenduslikku punktisüsteemi, kus iga Eestis tööle asuda sooviva inimese võimeid hinnatakse nii tööturu vajaduste (levinud Euroopa riikides) kui ka lõimumise (levinud Põhja-Ameerikas) vaatenurgast. Inimesed, kes saavad piisavalt punkte, on Eestis teretulnud. Lõimumisvõimekuse arvestamine suurendaks Eesti inimeste kindlustunnet ja vähendaks rändega seotud hirme.
Rände olemus Euroopa sees on muutunud ning kohanema peab hargmaisusega ehk olukorraga, kus inimesed rändavad ajutiselt või toimetavad korraga mitmes riigis. Hargmaisusega seotud suurim väljakutse riikidele on olukord, kui omavahel ei kattu riigi territoorium ja kodanikkond.
Kelle omad on poliitilises, kodakondsuse, maksustamise või sotsiaalkindlustuse mõttes hargmaises maailmas elavad inimesed? Kui palju peab kodumaal, talvekodu või töökohariigis viibima, varasid omama või makse maksma, et saada näiteks valimisõigust? Nende küsimustega tuleb süsteemselt tegelema asuda.
Rändeajastu Eesti kolme väljakutsega tegelemiseks on vaja koordineeritud tegevust: rände-, hargmaisuse ja lõimumispoliitikad moodustavad ühtse terviku. Eesti senised valitsused on keskendunud arenguks soodsa majanduskeskkonna, sh füüsilise taristu arendamisele, lähtudes arusaamast, et majanduse õitseng toob õnne õuele ka teistes eluvaldkondades.
Majandus on väga oluline, kuid ühiskond palju mitmekihilisem nähtus. 21. sajandi Eesti valitsuste peamine väljakutse on panustada inimeste arengusse. See väljakutse puudutab ka koole, kogukondi ja ettevõtteid. Eesti ettevõtted on tugevad, kui nad on hästi lülitunud üleilmsetesse tarneahelatesse ja pakuvad tarku töökohti. Riik saab ettevõtetele tuge pakkuda ja olla muutuste eestvedaja.
Selleks on tarvis läbimõeldud innovatsioonisüsteemi, mis alates lasteaiast aitab kaasa loovuse arengule, rändeajastusse sobiva mitmekesise keelelis-kultuurilise pagasi tekkele ja digiajastule vajaliku tehnoloogilise kirjaoskuse omandamisele kõigis ühiskonnakihtides ja Eestis elavates rahvusrühmades.