Mis eriti äge − paar nädalat tagasi toimunud lastevanemate lauamänguõhtul küsiti, kuidas lapsevanemad saavad abiks olla. Kui varem on minu jaoks õpetaja- või direktoritöö kõige olulisem küsimus olnud «Miks ma midagi teen?», siis nüüd on selle kõrvale kerkinud teine: «Kes vastutab?»
Probleemi võtab kujundlikult kokku meie söögivahetund. Emili kool on nii pisike, et tellime toidu mujalt ja ühtki abilist sööklas palgal ei ole. Nagu eelmisel kuul kirjutasin, alustasime katse-eksituse meetodil ja segadust oli palju. Nõnda hakkasid õpetajad lastele toitu ette tõstma, et kõik saaks ruttu söönuks, head kraami ei läheks raisku ja koristamist oleks vähe.
Asja üle järele mõeldes ei toetanud efektiivne süsteem aga laste arengut parimal viisil. Saime aru, et oluline on õppida järjekorras seismist, ootamist, oluline on taldrikule tõstetu eest vastutada, maha loksunud suppi ise koristada. Niisiis, minu kui koolijuhi ülesanne on tagada, et alati natuke suppi maha loksuks.
Olen julgustanud kolleege katsetama ja ebaõnnestumiste korral mitte alla andma. Õpetajana tundus mulle alati naljakas kuulda kommentaare, et mõne klassiga ei saa rühmatööd teha, kuna nad ei oska seda.
Vastupidi! Kui ei oska, siis tuleb just teha. Tuleb luua vajalik struktuur ja teha, ebaõnnestumiste üle aru pidada ja jälle teha. On paradoksaalne, et õpetajaametis on korraga oluline võtta vastutus ja seda õpilastele anda. Täpselt sama roll on koolijuhil − vedada protsesse nõnda, et vastutus kanduks järk-järgult õpetajate ning nende kaudu laste ja lastevanemateni.