Tuleviku koolis korraldatakse õpinguid lastest lähtuvalt, neid teadlikult ja järjepidevalt kuulates ning otsustamisprotsessi kaasates. Ainult nii saab luua keskkonna, kus lapsed on õnnelikud ja tahavad koolis käia.
Vanemana soovin, et mu laps õpiks koolis, kus tema ideid kuulatakse ning ta saab kogemuse, et tema panusest muutub midagi. Veel enam, ma soovin, et ta saaks võimaluse ise juhtida protsesse, mis päriselt muudavad tema maailma (kooli). Kui me soovime, et Eesti oleks maailmakaardil tuntud tegija ja meie elujärg paraneks, peame kasvatama säravaid ja suurelt mõtlevaid juhte, kes probleemi ees seistes usuvad, et kõik on võimalik.
Lapsed armastavad õppimist, kui on loodud sobiv õpikeskkond
Tuleviku koolis toimub õpe mitte aine-, vaid probleemikeskselt ehk ühe lahendamist vajava ülesande ümber on loodud õpikeskkond, kus saavad kõik vajalikud ainelõigud kaetud. Täna kurdavad õpetajad, et õpilased ei soovi õppida ja neil on õigus. Meie aju on loodud probleeme lahendama ning tund, kus antakse juba valmiskujul võõraid lahendusi, ei köida aju tähelepanu. Ideaalis on õpetaja hall kardinal, kes püstitab probleemi ja loob õpikeskkonna, kuid annab juhtimise õpilastele ning laseb neil endil lahenduskäiku avastada olukorras, kus eksimine ei ole mitte ainult lubatud, vaid õpisituatsiooni sisse kirjutatud.
Parim näide õnnestunud õpikeskkonnast on arvutimäng Minecraft, kus mängijatele on loodud plokkidest maailm ja ühtegi ülesannet ette pole antud. Sisened mängumaailma, püstitad endale ise eesmärgi (nt ehitada kolmanda mäe otsa maja) ning hakkad selleks vajalikku materjali koguma. Maja ehitamiseks peab peas olema visioon, millist maja sa soovid, millist materjali ja kui palju sul selleks tarvis on, kuidas mingit materjali teha saab ning kui kiiresti sa sellega valmis saad, sest öösel hulguvad ringi pahalased. Jälgin imestusega, millise õhinaga lapsed seda mängides õpivad. Minecrafti käsiraamatuid lapatakse edasi ja tagasi ning kui sealt lahendust ei leita, otsitakse internetist juurde. See tegevus võib jätkuda tunde, ilma et keegi väsimuse üle kurdaks. Ideaalis võiks õppeöö olla just sellise mudeli alusel üles ehitatud ja ma ei usu, et me enam kuuleks igavlevatest ja telefoni näppivatest õpilastest.