Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Toomas Peterson: kas Aviesi saaga kurb lõppmäng?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lennufirma Avies.
Lennufirma Avies. Foto: Ants Liigus

Tänane hommik algas Eesti lennunduse jaoks kurva uudisega. Eesti Lennuamet peatas Aviesi lennuettevõtja sertifikaadi (AOC) kuni kuueks kuuks, mis sisuliselt tähendab, et Avies peab kohe oma lennundustegevuse lõpetama, kuni lennuameti poolt esitatud lennuohutuslike ettekirjutiste kõrvaldamiseni, kirjutab lennundusekspert Toomas Peterson.

Kahetsusväärselt on Eesti ühe vanima, 1991. aastal loodud lennuettevõtja, Aviese pikk ja keeruline tee hakanud otsa saama. Suuremad probleemid algasid firmal eelmise aasta märtsis, kui Rootsi transpordiamet Trafikverket  tühistas Aviesiga sõlmitud kolm teeninduslepingut ega sõlminud Eesti lennufirmaga enam uusi. Lepingute lõppemine puudutas Rootsi siselende. Trafikverketi teatel lõpetati Aviesi lepingud Pajala-Luleå, Sveg-Arlanda ja Torsby / Hagfors-Arlanda liinidel. Küll jätkas Avies teenindamist Tallinna-Stockholmi liinil. Samuti lendab Avies siselende Tallinnast Kärdlasse ja Kuressaarde.

Võib ilmselt oletada, et Rootsi lennundusvõimudega tekkisid arusaamatused peaasjalikult lennuohutuse reeglite rikkumise pärast. Alates sellest juhtumist oli firma ka Eesti Lennuameti teravdatud tähelepanu all, tehes korduvaid ettekirjutusi.

Eelviimane kirstunael löödi siis, kui eelmise aasta juunis kuulutas Harju maakohtus välja Aviesi pankroti, kuigi firma suutis peamiste võlausaldajatega kokku leppida tegevuse jätkamises läbi saneerimisprogrammi.

Lennufirma tegevuse ja lennuohutuse tagamiseks on ülimalt oluline finantsiline jätkusuutlikkus. Kui lennufirmal, mis tegutseb tänapäeval väga muutuval ja volatiivsel lennundusturul, tekivad finantsilised probleemid, hakatakse tegelema aktiivselt kulude kokkuhoiuga, mille tulemusena võib kannatada muuhulgas lennuohutus. Lennundus on nii tehnilises kui ärilises mõistes väga reguleeritud ala, mille peale kulub palju aega ja raha.

Lennufirmad müüvad peaasjalikult usaldust. Usalduse võitmiseks läheb väga kaua aega, samas usalduse võib kaotada ühe hetkega, olgu siis nendeks pankroti välja kuulutamine, lennuintsident või -õnnetus, või siis nagu praegusel juhtumil sertifikaadi peatamine.

Lisaks on ülimalt oluline lennuettevõtja ja talle sertifikaadi välja andnud lennundusvõimu, antud juhul Eesti Lennuameti, vaheline kommunikatsioon. Kui nende vahel tekib lahkarvamusi, tuleb need lahendada kõige otstarbekamal viisil, samas vältides info lekkimist. Loodan väga, et Eesti Lennuamet on kindel oma otsuses peatada Aviesi lennuettevõtja sertifikaat ning tunneb täit vastutust Aviesi käekäigu ees. Ja väga sooviksin, et see otsus ei oleks viimaseks kirstunaelaks Aviesile.

Tagasi üles