Põgenike harimiseks on vaja uusi lahendusi
Esmajärjekorras tuleks pakkuda mitmeid tehnilisi õppealasid: infotehnoloogia, projektihaldus, ehitusprojektide juhtimine, linnaplaneerimine, õpetajakoolitus, rahvatervishoid, õendus. Kursustel peaks toonitama ka Süüria põgenike ja asukohamaa kultuurilisi sarnasusi. Avalik ruum, kus mitmesugused inimrühmad omavahel suhelda saavad, on lisaks hariduse paremale omandamisele äärmiselt oluline ka konfliktijärgsete olukordade tõhusamal lahendamisel.
Esirinnas peaks siin olema Euroopa, seda nii raha kui ka kogemuste poolest. Süüria valitsuse praeguse ametliku õppekava matkimine ei tuleks kasuks. Projekti esimeses järgus tuleb välja õpetada õppejõud ja administraatorid, samuti jagada professoritele teavet uute pedagoogiliste võtete, sealhulgas selle kohta, kuidas korraldada internetikursusi.
Pakutav haridus ei saa olla luksuslik. Tudengitel pole võimalik kasutada suuri raamatukogusid, avaraid võimlaid ega imekauneid ülikoolilinnakuid. Nende haridusasutused ei oleks maailmaklassiga ülikoolid. Siiski tagaks nende harimine Süüria põgenikele vähemalt lootuse helgemale tulevikule – nii neile endale kui ka nende maale.
John Shattuck on endine USA välisministri abi demokraatia, inimõiguste ja töö küsimustes ning endine USA suursaadik Tšehhis, praegu Kesk-Euroopa ülikooli president ja rektor. Robert Templer on Kesk-Euroopa ülikooli avaliku poliitika instituudi konfliktide, läbirääkimiste ja ülesehitustöö keskuse direktor.
Copyright: Project Syndicate, 2016.
www.projectsyndicate.org