Rääkides väga heast keskmisest tulemusest ei räägi me sellest, milliste meetoditega tänased tulemused on saavutatud ja sellest, et Eesti õpetajad kasutavad keskmisest vähem õpilasi aktiveerivaid õppemeetodeid.
Täna peaks koolis olema 145 860 last. Üldistades viimaseid PISA tulemusi kõikidele õpilastele, saame umbes 14 500 õpilast ja peatset täiskasvanut, kes ei oska leida lahendust, kui on eksinud, ei oska lugeda sõiduplaane ega pruugi teada, millal läheb järgmine rong. See number võib olla ka suurem, kuna PISA testi ei teinud individuaalõppekaval olevad õpilased – keda on 17 protsenti meie üldhariduskooli õpilastest.
Ärme võrdle keskmisi, vaid arutleme selle üle, kuidas jõuda selleni, et kõik Eestimaa lapsed, nii need 14 500 õpilast kui ka kõik ülejäänud, saavad väga hea hariduse. Sellise, mis võimaldab neil võtta aktiivselt vastutust ja juhtida nii enda kui Eesti elu parimal võimalikul moel.
Ma ei ole nõus avaliku pildiga, mis kujutab Eesti haridust probleemivabana. Meil on hea tase, kust edasi minna ja palju inimesi, kes hoolivad ja igapäevaselt arengu nimel pingutavad – nii teadlasi, õpetajaid-koolijuhte, lapsevanemaid, ametnikke kui vabaühendustes tegutsejaid. Arengukohtadest rääkimine ei ole kirumine, stressi väljaelamine või negatiivse kogemuse jagamine. Arengukohtadest rääkimine ja õpetajate nende hea töö eest tunnustamine on võimalik ka samal ajal.
Mulle tundub, et PISA tulemuste juures riikide keskmistest rääkides oleks Eestile kasulikum, kui me ei vaatleks meie õpilasi kui kaugel rohetavat metsatukka, vaid läheksime lähemale puude olukorda hindama ja parimat võimalikku kasvukeskkonda kujundama. Peame meeles, et iga puu siit metsast on ainulaadselt väärtuslik ja vajalik.