Meie «tugitavate» seas on praegu 16 ukrainlast, 13 sudaanlast, 12 palestiinlast, 7 süürlast, 4 albaanlast, 3 venelast, 1 valgevenelane ja 1 egiptlane. Arvudest näeme, et kõik ei pöördu meie poole ja on väga iseseisvad, ligi pooled seda võimalust aga kasutavad. Tavaliselt kestab tugitöö kaitse saanud isikuga 1-2 aastat, seejärel leping tugiisiku ja kliendi vahel lõpeb. Mida näitab meile tugitöö nende inimestega ja mida on meil lisada käimasolevasse debatti?
Igapäevatöö pagulastega Eestis näitab, et toetumisega islami- või kristliku religiooni suurtele narratiividele ei ole midagi peale hakata. Inimese kohandumine, õppimine, töötamine jne on tegelikult väga argine nähtus, mis on üsna universaalne igal maal, kuhu uus elanik jõuab.
Puutudes kokku praktilise eluga, on religioonipärandist olulisem inimese reaalsed oskused, õpitahe ning avatus uuele olukorrale, samuti vastuvõtva ühiskonna avatus temaga suhtlemisel. Kas ta läheb tööle pesulasse, puidufirmasse või kohvikusse või ei lähe? Kas ta üritab oma laste kõrval õppida eesti keelt või mitte? Sellest sõltub inimese kohanemise edukus ning mitte sellest, milline on tema suhe religiooniga.
Religioon roll on väike
Loomulikult on meie tugiisikud koolitatud tundmaks islami ususambaid, sotsiaalseid rolle ja kultuurierinevusi, ent uskuge mind, see ei ole kõige olulisem koostöökoht. Oluline on see, et perel oleks siin turvatunne, et ta saaks esimesel kahel aastal tuge (aeg, mil tavaliselt kestab tugiisiku suhe perega), et vanemad võtaksid vastu tööpraktika või töökoha (mis võib olla teistsugune kui seni tehtu) ning lapsed omandaksid koolis kiiresti eesti keele.