Süütegude seas on raskemaid ja kergemaid ning menetluste seas neile vastavalt kriminaalmenetlus ja väärteomenetlus. Oleks loogiline, kui ka nende menetluste keerukus ja tõendamiskoormus vastaks teo iseloomule ning lihtsama süüteo korral hoitaks kokku inimese aega ja lõppkokkuvõttes ka raha.
Euroopas reisinud eestimaalased on ilmselt kogenud, kui lihtsasti läheb liikluseksimuse vormistamine näiteks Norras, Soomes ja Saksamaal. Ka nendes riikides on tagatud inimese õigus vaielda, taotleda tühistamist või karistuse vähendamist, kuid nagu Eestiski saab valdav osa inimestest oma eksimusest aru ja siis on sealsed kohapeal tehtavad toimingud ülikiired.
Lihtsam menetlus ei tähenda, et lubatud oleks hooletus või inimeste õigustest üle sõitmine. Eesti on üha enam liikunud selles suunas, et politseiniku tegevuse eesmärk ei ole karistamine, ja on selgelt välja öeldud need põhimõtted, millest politsei oma tegevuses lähtub. Kindlasti on endiselt ja jääb igavesti vaidlusi ja mittenõustumist ühe või teise konkreetse juhtumi puhul, sh politseinike käitumise suhtes. Kuid eeldada, et igal politseinikul on vaja nui neljaks ja ebaseaduslikult inimesele rikkumist vormistada – see on lihtsalt eilses päevas elamine.
Eesti on õigusriik, kuigi teinekord ja enamasti populistlikel eesmärkidel vastupidist väidetakse. See tähendab muu hulgas, et igaüks võib riigiga mitte nõustuda ja soovi korral ka riigi otsused vaidlustada. Ja on normaalne, et riik tunnistab, kui eksib. Liiklusväärtegudest vaidlustatakse üks menetlus sajast ja enamik inimesi pöördub kohtusse sooviga karistust vähendada. Menetlusnõuete vastu eksimise tõttu tühistatakse vaid väga väike osa liiklusalaseid väärteomaterjale. Seega näitab ka kohtupraktika, et valdav osa politsei otsustest on igati põhjendatud ja korrektsed.
Kui menetluse keerukus tooks ohutust või rikkust, oleks Eesti ilmselt ammu Euroopa viie seas. Ettevõtte saab meie koduriigis asutada veerand tunniga ilma kodust lahkumata, kuid liiklusrikkumise paberimajandusega läheb vähemalt pool tundi, pigem rohkemgi. Kui riik määrab inimesele karistuse, siis on see kahtlemata suur vastutus ja iga inimese õigus otsust vaidlustada peab olema tagatud. Samas peab sellega kaasnev bürokraatia olema mõistlik ja inimesekeskne.