Koolivõrgu programmi koostamisel unustati erakoolid. Erakoolide õpilaste arvu suur kasv viimasel viiel aastal ehmatas Haridus- ja teadusministeeriumi juhte ja nad mõistavad, et erakoolide kasvu jätkumine seab tõsisesse ohtu koolivõrgu programmi lõpptulemuse – õpilasi täis riigi- ja munitsipaalkoolid. On üsna tõenäoline, et vaatamata kulutatud 230 miljonile on meil aastal 2020 ikkagi pooltühjad koolimajad.
Loomulikult teeb erakoolide olemasolu keerulisemaks riigi- ja munitsipaalkoolide hoonete mahtude planeerimise. Kui lapsevanem otsustab erakooli kasuks, siis kooli asukoht kodu lähedal ei ole primaarne. Kuid kas püüdlus õpilast oma kooli saada, ei pane ka munitsipaalkooli pingutama, et paremat haridust pakkuda?
Räägitakse teadmistepõhisest majandusest, kuid hariduse osa riigieelarves vähendatakse. Räägitakse kodanikualgatuse vajalikkusest, kuid toetust eraalgatuslikele kogukonnakoolidele vähendatakse. Räägitakse turumajandusest, kuid haridussektoris kardetakse konkurentsi nagu tuld.
Milliseid koolipidajaid me vajame?
Jaak Jõerüüt kirjutas 14.11.2015 Postimehe essees : «... kui inimene on ebatäiuslik, siis kuidas saab tema loodud seadus või seaduste süsteem olla täiuslik, ülim, mis vabastab iga üksiku inimhinge ja kõik inimesed kokku isiklikust vastutusest? See on ju võimatu.»
«Elukestva õppe strateegia 2020» toob edusammuna välja, et alternatiivsed lähenemised (nt Noored kooli, Tagasi kooli, erakoolid, waldorfkoolid, Hea algus) on muutnud formaalharidussüsteemi paindlikumaks, uuenduslikumaks, mitmekesisemaks.
Õigusliku regulatsiooni silmas pidades on Eesti erakoolid väga keerulises olukorras. Seda tohutut õiguslikku segadust silmas pidades peaksime seadusandlikud kitsendused kõrvale jätma ja mõtlema, millist kooli ja milliseid koolipidajaid Eesti haridussüsteem vajab. Haridussüsteem ei tohiks olla nagu vabrik, mille sisseseade amortiseerub 5 aastaga.
Ahto Kivi on kodanikuliikumise Avalikult Haridusest visioonigrupi eestvedaja