On selge, et valimislubadusi saab täita üldjuhul vaid läbi riigieelarve. Kuid 2016. aasta eelarve valmislubadustes seatud hariduseesmärke ei toeta. Vastupidi, haridus- ja teadusministeeriumile ette nähtud summasid on hoopis kärbitud. Ja nii võimegi lugeda haridusministrit nentimas, et praeguseks on kindel, et erakondade esimeeste suvel antud lubadustel õpetajate palgatõusuks pole katet.
Millistele valdkondade arvelt kärbe on tekkinud, saab teada riigieelarve eelnõust. Selgeks saab, et küsimus polegi tegelikult vaid haridusministeeriumi keskne, vaid valitsuse üldise poliitilise suundumuse väljendus, kus haridus jääb teiste eelistuste varju.
Nii ollaksegi olukorras, kus ollakse kimpus valmislubaduste teostamisega, sest neile puudub kate ja nad on omavahel vastuolus. Ent võimul püsimiseks on tähtis see, kuidas asi välja paistab. Kosmeetilise abinõuna võib raha ümber mängida ka valdkonna sees.
Jättes haridusministeeriumi eelarvest välja erakoolide tegevustoetuse, võidetaks justkui summa, millega näiliselt õpetajate palka tõsta. Muidugi jääb see veidi alla 4% kaugusele sellest mida lubati. Ent vormiliselt ju midagi tehakse ning küsijaile vastust andes ei pea silmi päris peast häbenema.
Summa tõstmine Exceli tabeli ühest reast teise on tehniliselt lihtne. Et see mõjutab kümneid Eesti koole ja umbes 6000 õpilast, pole ministeeriumi seisukohast oluline. Ministeerium soovib ennast erakoolide tegevuskulude temaatikast taandada. Pealegi, kui jätta see kohalike omavalitsuste meelevalda, on edaspidi tegemist üldse võõra murega.
Mis siis, et vanemad oleksid sunnitud lapsed teise kooli panema või koolid uksed sulgeksid. Õpetajate palk ju tõusis! Kas need pisukese palgatõusu saanud õpetajad suudaksid pakkuda alternatiivi praeguseks välja kujunenud küllalt hästi toimivale eraalgatuslike koolide süsteemile, on aga kahtlane. Ent formaalselt on valimislubaduse täitmist siiski üritatud ning keegi ei tee märkamagi tõsiasja, et tegelikult on vähenenud kogu valdkonna rahastus.