Väidan, et õpetaja, kes on koolis «autoriteet», suudab väga väheste ressurssidega rahustada käitumishäirega last, kelle probleem on liiga tihti tekkinud juba ammu enne kooli minekut, kas lasteaias või kodus.
Esimene klass, nagu ka lasteaed, on lapsele täiesti uus ja ootamatult peale sunnitud keskkond, kus ta pannakse esimest korda elus silmitsi kohustusega seista enda õiguste ja vajaduste rahuldamise eest.
Minu vapper 7-aastane poeg läks eelmisel aastal Tallinna kesklinna koolis 1. klassi. Tänaseks, kui ligi 30-pealine klass on varsti jõudmas teise aasta poole peale, maadleb «klassikollektiiv» ikka sama probleemiga, mis avaldus juba esimestel koolipäevadel. Ühel minu lapse klassikaaslasel on raske käitumishäire, mis oleks vajanud erikohtlemist ilmselt ammu enne kooli minekut.
Tänaseks on käitumishäire levinud viirusena ka teistele klassikaaslastele. Nüüd on igapäevane, et 8-aastased lapsed ähvardavad üksteist ära tappa; füüsiline vägivald on muutunud juba harjumuseks, vanemad viivad lapsi teise kooli üle, laste käitumine on muutunud ohjeldamatuks. Vahemärkusena pean lisama, et 900 õpilasega koolis töötab kuus meesõpetajat, kellest kõigest kaks toimetavad algklassides kehalise- ja tööõpetusõpetajatena.
Õpetajate kannatus on viidud viimase piirini. Kui ikka 2. klassi laps suudab noore saksa keele naisõpetaja nii endast välja viia, et õpetaja loobub selle klassi õpetamisest, siis pole enam mõtet «tulnuka» kasvatamise eksperimendiga jätkata, nagu soovitab hr Ots.
Paratamatult paneb imestama, kuidas selline asi juhtuda saab. Aga vaatame, kes on selle kooli personal. Pea 100 protsenti naisõpetajad ja tugitöötajad. Taoline sooline jaotuvus lämmatab juba eos normaalse koolikeskkonna tekkimise võimaluse, rääkimata «tugevast klassikollektiivist».
Meie ühiskonna mudel (loe: haridus- ja kasvatussüsteem) meenutab mahakäinud mänguvurri, mis iga hetk kaotab tasakaalu ning vajub külili.
Tugev klassikollektiiv saab kujuneda vaid autoriteetse õpetaja kaasamisel. Autoriteetide kujunemine koolikeskkonnas on aga võimalik üksnes mees-ja naisõpetajate tasakaalustatud osalusel. Ei saa ju liita kaht arvu, kui üks arv on puudu.
Nüüd lugege üle meesõpetajad oma lapse koolis. Statistikaameti kohaselt oli 2009.a. Eesti 550 kooli ligi 15 000 õpetajast kõigest veidi üle 2000 meesõpetaja, mis moodustas 14 protsenti. Kuni taoline ebavõrdne vahekord jätkub, pole loota abi ka «tulnukatel».