Paari aasta möödudes, mil vastuvõetud pagulastel saabub kohustus sarnaselt kõigile Eesti elanikele oma elukoha eest ise muretseda, saaks omavalitsus neid ruume kasutada kas muudel eesmärkidel, või teenida neilt üüritulu. Pagulaste saabumise järel oleks kindlasti kriitilise tähtsusega pakkuda neile ka tugiisik. See võiks olla siis KOVi ametnik või ka lihtsalt ettevõtlik ja positiivselt meelestatud kohalik elanik, kes aitaks neil esmaste probleemidega tegeleda, veenduks keeleõppe efektiivsuses ning aitaks suhelda nii tööandja, kohaliku omavalitsuse kui ka riigiga.
Nagu ka Siim Kalda oma arvamusartiklis ütles, siis pagulased tulevad nagunii. Miks siis oodata viimase hetkeni ning otsida vabandusi, selle asemel et kohe – täna - selle küsimusega tegelema hakata, tagada võimalikult hea valmisolek ning välja selgitada võimalikud kitsaskohad?
Kõik Eesti omavalitsused ei saa oodata, et näha kuidas teistel läheb – keegi peab olema ka teenäitaja, ja kes oleks selleks parem kui üks Eesti võimekamaid omavalitsusi, kelle vallajuhid kahtlemata juba praegugi planeerivad, kuidas haldusreformi käigus ümbritsevaid omavalitsusi endaga liita.
Suurima probleemina – ja lihtsaima vabandusena – soovitakse kindlasti välja tuua kohalike elanike leppimatust meile koliva paari perekonnaga. Aga kas ei ole just vallavolikogu liikmed nii Otepääl kui ka mujal omavalitsustes kõige aktiivsemad ühiskondliku tegevuse aktivistid, kohalikud ettevõtjad ning arvamusliidrid?
Kas ei peaks just nemad olema need, kes peaks näitama ülejäänud ühiskonnale inimlikkuses eeskuju, selle asemel et ühiskonna ebaratsionaalsetele hirmudele viidates ja neid korrates väärarusaami veelgi võimendada? Kas ei võiks just need, eeldatavalt meie parimad inimesed, võtta enda rolliks nõu ja ettevõtlikkusega aidata paaril kannatanud ja oma kodu kaotanud perekonnal meie juurde oma uus kodu luua, ning neile võimalusel töökohti pakkuda? Või oskavadki meie parimad inimesed ainult kvoodidokumentidest komakohti lugeda?