«Kitsa» ja «laia» matemaatika eksami tegijate osakaal jagunes esimesel rakendumisaastal, kevadel 2014 sisuliselt pooleks: 4067 õpilast eelistasid «kitsast» ja 4171 «laia» matemaatikat. «Laia» matemaatika tegijate koguarv saanuks olla 1200 võrra suurem (ca 5400 ehk umbes 66 protsenti eksami sooritajatest), sest niivõrd suur hulk noori oli õppinud matemaatikat senikehtinud nn tavapärase kava alusel. Need 1200 abiturienti otsustasid aga kergema eksami kasuks, kuigi selle sooritamiseks piisanuks vaid 1 punktist.
«Kitsa» matemaatika ainekava valinutel puudub sisuliselt võimalus jätkata oma haridusteed tehnoloogia, aga ka näiteks Tartu Ülikooli arstiteaduse erialadel. Samas on neis valdkondades kõige suurem nõudlus spetsialistide järele ja parimad võimalused leida kohe pärast diplomi omandamist hästitasuv töökoht. Õige pole suundumus, kus ülikoolidel tuleb viia kvaliteedilatt teadlikult alla ja võtta tavapärase matemaatika programmi läbinute asemel vastu «kitsa» matemaatika tegijaid. Täna on ülikoolides loodus-, täppis- ja tehnikaalade õppekohti kokku rohkem kui on abituriente, kes on sooritanud «laia» matemaatika heal ning rahuldaval tasemel.
Tööturg ja konkurentsivõime tule all
Riik keelitab noori õppima tehnoloogiaerialasid ning loodus- ja täppisteadusi, teisalt muudetakse matemaatika kui baasaine õpetamine pealiskaudsemaks. Tööandjate esindusorganisatsioonid nõuavad õigustatult ja järjest valjemalt tippspetsialistide koolitamist tehnika-, täppis- ja loodusteaduste valdkonnas. Ainuüksi IT sektor vajab järgmise viie aasta jooksul kokku 16 000 uut spetsialisti, kelleks «kitsast» matemaatikat õppinuna kindlasti ei saa.
Kui soovime saada Euroopa tehnoloogia ja IT-tiigriks, siis on teadmiste tase matemaatikas ülioluline. Arvel on iga inimene. Konkurentsis püsimiseks tehnoloogia-, meditsiini- või mõnes muus kõrgemat kvalifikatsiooni nõudvas sektoris rahvusvaheliselt tuleb teha strateegilisi samme. Üks esimestest on loobuda matemaatika ainekava poolitamisest ja jätta kasutusele vaid baasmatemaatika (vähemalt 14 kursust), mis kehtis enne 2014. aasta reformi. Kui toona oli matemaatika õppimine jõukohane kõigile gümnaasiumiõpilastele, siis on see seda kahtlemata ka praegu 1-punktilise lati tingimustes.