– Tavakool on samuti OK. Seal töötavad samuti empaatiavõimega inimesed (enamik kindlasti), seal on ka nelja õpilasega väikeklassid probleemidega lastele, pikapäevarühmad, huviharidus jne. Ausalt öelda häirib mind väga, kui tavakooli püütakse halvustada ja koleda kohana näidata.
– Erakooli puhul on teistsugune tunnetus. See on üldjuhul väike ja «meie» kool. Seevastu munitsipaalkool on «nende» – valla, riigi – kool.
– Miks me teame nii vähe oma erakoolide headest kogemustest? Kui oleme erakoole lubanud, siis peaks ju suur süsteem nendelt midagi õppima.
– Erakoole on vaja sellepärast, et vastupidi üldlevinud arvamusele ei vii nad raha meie ühisest katlast välja, vaid toovad seda haridussüsteemi juurde – muidugi mitte igal üksikjuhul, vaid üldistatult, statistiliselt. Pea kõik uuenduslik, edasiviiv, mis Eesti koolidesse viimase tosina aasta vältel on tulnud, on alguse saanud erakoolidest.
– Erakool elab munitsipaalkooli arvelt. Kui vald peab oma eelarvest erakooli tegevuskulusid katma, jääb tal ju selle võrra vähem raha omaenda munitsipaalkooli arengu toetamiseks.
– Miks me parandame oma hariduse kvaliteeti erakoolidega? Miks me ei muuda kõigi koolide olukorda paremaks?
– Erakooli omanikud ja juhid hoolivad oma koolist, munitsipaalkooli aga kasutab mõnigi omavalitsustegelane oma suguvõsale palgamaksmise asutusena.
– Kust me võtame, et just erakoolid annavad parimat haridust? Kas näiteks PISA testi tulemused määravad era- või munitsipaalkoolid?
– Kõigil koolidel peaks olema õigus võtta vastu õppemaksusarnaseid annetusi ja koguda raha õppekavavälise tegevuse toetuseks. Praegu on riik jätnud munitsipaal- ja riigikoolid selles mõttes hooletusse.
– Arengu- või käitumishäiretele spetsialiseerunud erakool on mõnelegi õpilasele kõige parem koht. Meie vald maksab ühele erakooli lapsele isegi 460 eurot kuus ja mitmele teisele kaugelt üle 92 euro. Tore, et on olemas näiteks Mattiase erakool.
– Arvamust, et rahvas ei või endale ise koole asutada ja vajab võimude eeskostet, on kritiseeritud juba Immanuel Kanti ajast.
– Haridusministeeriumi kohus on hoolitseda, et iga õpilase jaoks oleks olemas kool, mis on nõus teda vastu võtma, ja pole tähtis, kas see õpilaskoht on riigi-, munitsipaal- või erakoolis.