Haritud inimene peab lahendama tegelikke probleeme ning suutma teha koostööd. Seda viimast õpetatakse Soome koolides loomulikult rohkem kui Eesti omades aga sealgi jääb ilmselt vajaka nutikatest õppemeetoditest. Vaatamata sellele, et lapsed viibivad nii Eestis kui Soomes kooliruumides on nende kultuurilised ja märgilised ruumid ilmselt sootuks mujal kui õpetajad.
Tasuta hariduse kirjutamine ka Eesti põhiseadusse lahendaks paljud probleemid aga haridusprotsessi nüüdisaja ootustele vastavaks muutmine nõuaks aga veel eraldi pingutust. Miks aga mitte näiteks Eesti ja Soome ühispingutust?
Õpetamise meetodid ja harituks saamise parimad lahendused pole ilmselt need, mis koolides on kasutuses. Praegu Eestis liinitöölistena õppivad lapsed on ju paratamatult liinitöölistena õpetavate koolide ja õpetajate vormitud nähtus. Distantseeritud hingusel olev (ei teagi kas enam toimivgi) haridusfoorum on oma pikas ajaloos jäänud üsna leebeks, et sõnastada haridusinnovatsiooni toimivad alused ja neid siis ka koolijuhtide isikuis rakendama hakata.
Nagu vajab Eesti teadus karjäärimudelit, mis annaks teadlaskonnale võime jätkusuutlikult toimida on vaja ka õpetajate karjäärimudelit ning nende iseseisvust parimate õppimislahenduste loomisel. Mõelge kasvõi nende nn eliitkoolide peale, kuhu lapsed testide kadalipu läbi hinnete mõttes ilmselt mitte viielistena vaid pea kümnelistena õppima lähevad.
Neljandaks-viiendaks klassiks on neist saanud kolmelised, neljalised viielised. Mõni ka välja langenud. Vägisi on tunne, et koolid ja nende juhtkonnad elavad õpilaste võimekuse arvelt, mitte õpilaste võimed ei kosu esialgsetest tavatult kõrgemateks.
Kui soomlased kahtlevad mõõdukalt, et nende koolikorraldus ei pruugi olla õpilaste võimete arendamisel ja suunamisel parim on meil põhjust tõsist hirmu tunda, et oleme üsna olulised asjad hariduskorralduses tegemata jätnud.