Õpetajate soostereotüüpe murdev teadlikkus
Soostereotüüpide murdmisel koolis on õpetaja sooteadlikkusel võtmeroll, mis võimaldab sooteadlikku õppeprotsessi õppe sisu ja kasutatavate materjalide kaudu. Õppe sisu ja materjalid peaksid kõnetama nii poisse kui ka tüdrukuid ega tohiks kinnistada levinud soostereotüüpe. Kui õppematerjalides selliseid rolle kinnistavaid kujuneid aga kasutatakse, peavad õpetajal olema teadmised ja oskused teema adresseerimiseks.
Tõhusaimaks poiste ja tüdrukute toetamise strateegiaks koolis on kogu kooli hõlmav terviklik lähenemine, mille hulka kuulub ka soostereotüüpide teadvustamine ja nende vastu võitlemine, liigsete sooliste erinevuste rõhutamise vältimine ning ühtviisi kõrgete ootuste seadmine nii poiste kui ka tüdrukute õppeedukusele. Selline lähenemine ei tähenda, et poisid ja tüdrukud peaksid muutuma ühtlaseks eristamatuks massiks, vaid kõigil õpilastel peab olema võimalus oma huvisid ja võimeid koolis realiseerida, ilma et „vale sugu” seda takistaks või selle võimatuks muudaks. Seega seab nüüdisaegne õpikäsitus keskmesse õpilase – nii tüdruku kui ka poisi. Selle käsitluse rakendamine nõuab õpetajatelt kõrgeid üldpedagoogilisi oskusi, kuid mitmed uuringud (sh TALIS, õpetajate täiendusõppe vajaduse uuring) näitavad, et õpetajad on huvitatud pigem ainealasest enesetäiendusest ega kasuta (isegi nendest teadlikud olles) uuenduslikke õpimeetodeid.
Miks peaksime sooteadlikkuse nimel pingutama?
Stereotüüpseid soorolle kinnistav lähenemine hariduses tingib eluvalikute erinevuse ning peegeldub hiljem soolises ebavõrdsuses pea kõigis eluvaldkondades. Et Eestis on sooline ebavõrdsus tõsine probleem, kinnitavad statistilised näitajad, analüüsid ja uuringud. Meie hariduselu on Euroopa Liidu riikidest pea kõige enam sooliselt jaotunud – nt on põhikoolist väljalangenutest ligi kolmveerand poisid, õppeedukus on sooti erinev, haridusvalikud nii põhi- kui ka keskkooli järel ja erialavalikud on sooliselt jaotunud. Ebavõrdsusilmingud kanduvad edasi läbi kogu inimese elu, väljendudes näiteks Euroliidu kõrgeima palgalõhe ja segregeeritud tööturuna, meeste ja naiste pensionite, eluea ja tervisenäitajate erinevusena. Kõnekas on ka, et hoolimata kõrgemast haridusest võrreldes meestega, on Eesti naised juhtivatel kohtadel alaesindatud. Teisisõnu pole meie haritud ja tarkade naiste potentsiaal tööturul piisaval määral kasutatud ja riigi pakutav haridus toob ühiskonnale vaid osa võimalikust tulust ja arengust.
Antud probleemide teadvustamisele on suunatud mõttekoja Praxis projekt «Soolise võrdõiguslikkuse lõimimine üld- ja kõrgharidusse». Norra toetustel ellu viidavate tegevuste eesmärk on murda soolised stereotüübid ning nende edasikandumise tsükkel eelkõige üldhariduskoolide õpetajatele ning praegu veel ülikoolides õppivatele tulevastele õpetajatele ja riigiametnikele suunatud tegevuse kaudu. Täpsem info www.praxis.ee/sool6ime-hariduses.