Üha enam soovitavad spetsialistid ja asjatundjad, et lapsega tuleb rääkida. Räägime, õpetame, loeme moraali, toome õpetlikke näiteid enda elust ja lapsepõlvest. Anname mõista, et laps on asjadest valesti aru saanud ja tunded, mida ta tunneb, ei ole asjakohased (ära muretse!, pole mõtet kurb olla!, ära karda!). Räägime ja räägime, aga ei kuula, mis lapsel öelda on. Me ei kuula, mida ta mõtleb, ja ei püüa aru saada, mida ta tunneb ja mis on tema vajadused.
Usun, et tõsise murettekitava probleemi puhul ongi vanemal raske oma lapsega rääkida, sest emotsioonid võivad endalgi üle pea kasvada. Samas, kui vanemate sõnad ja teod on vastuolus, on püüdlusetest kuulata-rääkida vähe. Kui n-ö headel (probleemivabadel) aegadel ei ole vanematel kombeks olnud last kuulata ja temaga rääkida, teda igapäevastesse pere toimetustesse kaasata, siis väga tõenäoliselt ei tule kuulamisest-rääkimisest midagi välja ka siis, kui probleemi kahtlustama oleme hakanud. Ühel hetkel peame tunnistama, et ei tunne oma last enam ära - haugub vastu, on trotslik ja vihane, ei käi koolis, jookseb kodust ära või hoiab omaette, on endassetõmbunud, kaob digimaailma, tekivad kummalised huvid….
Mis siis teha, on vanema küsimus. Vastus on üks: tuleb abi otsida. Märganud lapse probleemi ning mõistnud, et ei saa lapsega kontakti ja oskusest kuulata-rääkida jääb puudu, ei jää muud üle, kui pöörduda spetsialistide poole. Spetsialistid suudavad lapsega kontakti saavutada ja vanemaid nõustada, olles nende vahel tõlgiks, vahendajaks, selgitajaks, lepitajaks ja vajadusel ka õpetajaks. Abi ja tuge saab pereterapeudilt, psühholoogilt, psühhiaatrilt. Nemad on inimesed, kes on õppinud kuulama ja küsima ning suudavad aidata, kui pere seda ise soovib.