Koolid ootavad vanemate aktiivset suhtlemist, et jagada nii muresid kui rõõme, kirjutab Tartu Karlova kooli direktor Undel Kokk vastuseks mureliku isa kirjale Postimehe arvamusportaalis.
Undel Kokk: kool ootab lapsevanema aktiivsust
Mureliku isa pöördumisest ei selgu, milliseid samme on praeguseks astutud, et kümneaastase noormehe probleemidega tegeleda. Positiivne on aga see, et lapsevanem näeb lapse käitumises ja tegevuses murekohti ning teadvustab probleemi.
Tänapäevase kiire elutempo juures ongi suurimaks vajakajäämiseks perekeskse kvaliteetaja ja lastega ühiste tegevuste vähesus. Koos veedetud aeg annab võimaluse märgata oma lapses toimuvaid muutusi, mille käigus saab lapsevanem analüüsida, miks laps käitub nii, nagu ta käitub. Mõnikord piisab sõbralikust ja osavõtlikust vestlusest, et aru saada lapse muredest ja taunimist vääriva käitumise põhjustest.
Lapsevanemat võetakse alati kuulda, kui vanem annab võimaluse vestluseks ja leiab tee kooli.
Probleemid võivad alguse saada kodust ja ka lahendused suudetakse tihti pere keskel leida. Selles situatsioonis on lahenduste leidmise eelduseks sõbralikud ja usalduslikud omavahelised peresuhted. Antud juhul ei saa vanematele ette heita tegevusetust, sest abi ju otsitakse. Me peaksime arvestama, et iga olukord ja käitumismuster on uus ning ühtset juhist probleemide lahendamiseks ei leidu. Pereisa pöördumine on pool võitu, sest vanem tunnistab ja näeb probleemi ning on valmis sellega tegelema, et lahendusi leida ning last tema arenguetapis toetada.
Järgmine samm ongi pöördumine abi ja juhiste saamiseks. Tartu linnas on erinevaid nõustamiskeskusi, vastuvõtte, teraapiaid, kuhu saab pöörduda nii lapsevanem kui laps. Probleemi tõsiduses ja sekkumisvajaduses aitab selgusele jõuda kindlasti ka kool, sest laps viibib koolikeskkonnas pikalt ning kooli personalil on selleks tööks vajalik ettevalmistus.
Kool on organisatsioon, mis ei tegele ainult hariduse andmisega. Kool on ühtne suur pere, kus päevad mööduvad õppides, mängides, väärtustades, tunnetades ja jagades. Koolides on loodud tugisüsteemide võrgustik, kus probleemide lahendamine toimub konkreetsetel juhtudel süvitsi. Kooli ja lapsevanema koostöö on aluseks edasisteks sammudeks. Lapsevanemal soovitan ära kasutada võimalusi, mida pakuvad koolid just tugisüsteemide näol. Probleemide ilmnemisel võib pöörduda klassijuhataja poole. Koolis töötavad veel sotsiaalpedagoog, psühholoog ja eripedagoog. Sellele lisaks teeme koostööd veel paljude linnas asuvate tugivõrgustikega.
Koolid ootavadki aktiivset suhtlemist vanemate poolt, mille käigus saab jagada nii muresid kui rõõme, et läbi ühistegevuste suudaksime jõuda laste murede lahendamiseni pigem varem kui hiljem.