«Õpetaja on nii loll, karjub tunnis, pani kodutöö eest ühtesid,» teatab laps koolist tulles.
On ju õudne õpetaja, niisugust ei või laste ette lastagi? Lapsed, eriti minu oma, on ju kukupaid ja kui vahel harva ongi natuke väänikud, siis õpetaja peab ju suutma end valitseda. Õpetajal ei ole ju õigust inimlikeks tunneteks.
Ja siis ütlebki lapsevanem, kellel oma kooliajast hulk ebameeldivaid kogemusi mälusopis, et õpetajad ongi lollid, ei mõista lapsi, kool on üks hirmus koht, kus õiglust loota ei maksa. Teismelisele võib niisugune jutt sobida. Täiskasvanule endale ka, sest lihtsam on otsustada, et teised on konfliktides süüdi, ise käitud alati õigesti.
Hea, kui lapsel saab kool siiski lõpetatud, ja eriti hea, kui ta tagantjärele suudab täiskasvanu tarkusega mõelda, et võib-olla õpetajad ei olnudki halvad, võib-olla teismelised ise keerasid vahel või sageli vinti üle. Aga võib minna nii, et seesama väänik lisab tulevikus lapsevanemana oma laste sarnaste olukordade puhul hagu tulle ning sama negatiivne muster kandub põlvest põlve.
Ühes väikeses maakoolis korraldati lapsevanematele kursus, kus psühholoog rääkis koolist ja kodust ja konfliktidest. Kursus lõppes kohvilauaga koolimajas koos õpetajatega ning vanemad, kellel oma kooliajast halvad mälestused, tunnistasid, et nad ei kujutanud ettegi, et koolis on võimalik õpetajatega mõnusalt vestelda. Kõik on ühtemoodi inimesed, kes soovivad lastele head.