Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Juhtkiri: riigieksami piits ja präänik

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Ka PISA testi tulemused näitasid, et hoolimata meie enda rahulolematusest pole Eestis antaval haridusel ülemaailmses võrdluses viga midagi. On teine täiesti konkurentsivõimeline. Muidugi, eks kõike saa paremini teha ja tagasikäigule eelneb alati paigalseis, kuid siiski tuleks jääda hariduse reformimisel ettevaatlikuks, et mitte praegusi saavutusi tulevaste õpilaste jaoks kättesaamatuks muuta.

Nii võib riigieksamite süsteemi reformimine, mis laisa õppuri jaoks tähendab seda, et ka ühepunktilist saavutust hakatakse soorituseks pidama, panna kulme kergitama: kas tõepoolest on mitterahuldaval tasemel tehtud eksam ikkagi tehtud eksam? Kuid arvestagem, et esiteks on gümnaasiumi lõpetaja juba peaaegu täiskasvanud inimene ning peaks suutma vastutada oma valikute eest. Teiseks, koolile jääb endiselt võimalus nüüd juba kohustusliku koolieksami kaudu õpilase teadmistele oma hinnang anda.

Kolme riigieksami – emakeele, matemaatika ja võõrkeele – kohustuslikuks tegemine annab võimaluse gümnaasiume võrrelda. Seni sellist võimalust ei ole. Selge on see, et kui ühes koolis on tulemused väga nõrgad, aga naaberkoolis tugevad, siis ongi üks kool tunduvalt nõrgem. Standardiseerimist võib kritiseerida, rääkida õpilase eripärast, kooli autonoomsusest, kodukoha vaimsuse kandjast jne, kuid kuiv fakt on, et Eesti koolivõrk vajab optimeerimist nii õpilaste kui õpetajate pärast ja kõrvutatavad riigieksamitulemused on siin tähtsad näitajad.

Riik on teinud küll enda jaoks mugava, samas suhteliselt erapooletu valiku: kui inimene lõpetab kooli, kuid lugeda, kirjutada ja arvutada ei oska, siis tekib küsimus, mida ta koolis tegi. Kui selliseid inimesi on palju, siis tekib küsimus, mida kool tegi.

Tõsi, kolme kohustusliku riigieksami sisseseadmine võib tekitada ebakindlust teiste ainet õpetajais. Oleme Eesti koolides antava üsna laiapõhjalise hariduse üle õigustatult uhked. Ent see ongi koht, kus tuleb mängu kohustuslik koolieksam, mille üle otsustamisel on koolil kõik õigused. Just koolieksami kaudu saab kool näidata oma tugevaid külgi, seda, mida väärtuslikuks ja oluliseks peetakse. Niisiis ei peaks aineõpetajad muretsema, et riigieksamit enam piitsana kasutada ei saa. Pigem peaks õpetajate jaoks koolieksam olema see präänik, millega oma kooli esile tõsta.

Kolme kohustusliku riigieksami sisseseadmine asetab ülikoolid teistsugustesse tingimustesse. Riigieksamitulemuste muutumine ülikoolide peamiseks ja vahel lausa ainsaks sissesaamise kriteeriumiks tekitas pentsikuid olukordi: mõne kitsa eriala esmakursuslaste hulk paisus sajapealiseks tudengikarjaks ning õppejõud sattus olukorda, kus säravaimate annete avastamiseks enam aega ei jäänud. Nüüd peavad ka ülikooli tõsisemalt tudengikandidaatide kaalumisele pühenduma ning pikemas perspektiivis peaks Eesti teadus sellest võitma.

Tagasi üles