Tippteadlaste vastustes asetus probleemina selgelt esikohale õpilaste vähene õpimotivatsioon (nimetas 70 protsenti vastanutest), mida väljendati järgmiste tunnustega: üldiselt madal õpimotivatsioon, vähene võime iseseisvalt töötada ja pingutada, vähene uudishimu ise uusi teadmisi otsida, liiga vähe õpilasi püüdleb kõrgete eesmärkide saavutamise poole, reaalainete ebapopulaarsus ja neis vähene õpimotivatsioon ning koolis ei ole lahe ega põnev.
Õpimotivatsioon määrab koolis edasijõudmise ja õpitulemused ning seda enam, mida paremad on koolide tulemused. PISA uuringu tulemused näitavad, et matemaatika nautimine ja huvi määravad matemaatika tulemustest viis protsenti (OECD keskmine), kusjuures paremate tulemustega riikidel on motivatsiooni mõju õpitulemustele suurem (üle kümne protsendi).
Motivatsioonipsühholoog Richard M. Ryani uuringud on näidanud, et õpihuvi sõltub 36–45 protsenti õpilasest, ülejäänud keskkonnast, sealhulgas õpetajatest. Õpimotivatsiooni suurendamisel on ette võetud rohkelt algatusi, millest tuntumaid on kujundav hindamine, mis on jõudnud ka Eesti põhikooli ja gümnaasiumi riiklikusse õppekavasse.
Kuid miks siis ikkagi, vaatamata rohketele jõupingutustele, on õpilaste õpimotivatsioon madal? Põhjus on ilmselt selles, et õpilase õpimotivatsiooni suurendamine on õpetajale väga keerukas ülesanne ja see pole praeguse õppekorralduse juures talle jõukohane.
Õpimotivatsiooni tugevus avaldub väiksest huvist kuni täieliku haaratuseni. Claremonti kraadiülikooli psühholoogiaprofessori Mihaly Csikszentmihalyi teooria kohaselt loob haaratuse seisundi ülesande keerukuse ja oskuste taseme õige vahekord. Haaravad on ülesanded, kui need on parajalt proovilepanevad, kuna sel juhul innustavad need õpilasi oma oskusi arendama. Haaratuse seisundit kogev õpilane ütleb, et koolis on huvitav ning et ta tegeleb seal tähtsate asjadega.