Võib-olla halvemgi on reaali pretsedendi sümboolne tähendus: koolikohustuse täitmisel ei ole Eesti lapsed võrdsetes tingimustes. Kas ei murenda selline hariduskord Eesti inimeste ühtekuuluvustunnet kodumaaga? Kindlasti teeb selline mentaliteet kodumaalt lahkujate olukorra psühholoogiliselt kergemaks. Üsna suure kindlusega võib prognoosida, et reaali erakoolist tuleb tulevikus palju neid, kes leiavad õppimisvõimalusi välismaa koolides ja ülikoolides. See on ju suurepärane! Kuid kas nad ka tagasi tulevad? Ja isegi kui tulevad, leiavad nad eest oma riiki leigelt suhtuvad kaaskodanikud või välisriikides leiba teenivad kaasmaalased, kellega koos pole kuigi innustav oma maad ja rahvast teenida. Reaalkooli ajalugu võiks ometigi ajendada toetama vastassuunalisi arenguid.
Kõige tõsisem väljakutse Eesti ja tema hariduse ees on üleilmastumine. Teadaolevalt on Eesti juba praegu üks maailma kõige globaliseerunumaid riike, mitmete pingeridade põhjal esimeses kümnendas. Suurepärane! Olla väga globaliseerunud tähendab olla orgaaniline osa maailmatervikust, seega puudutab maailmas ja eriti Euroopas toimuv kõiki Eestimaa inimesi. Tuleb nõustuda Heino Vitsuriga, et Euroopa kriis on süsteemse iseloomuga, olles «haaranud enamikku inimtegevuse valdkondi: majandust, sotsiaalsfääri, demograafiat, keskkonda, poliitikat jne» (Äripäev, 22.05).
Paljude sotsioloogide arvates teeb see kriis ilmsiks senise valitseva maailmakorra – kapitalismi neoliberaalse versiooni – ammendumise. Kuid häid ja uusi lahendusi pole veel leitud. Faktid räägivad ühiskondade lõhenemisest ning süvenevast ebavõrdsusest. Keegi ei arva, et ebavõrdsus tuleks kaotada ja kõik ühe lauaga tasaseks lüüa. Küsimus on selles, kuidas vähendada ohtlikult suuri lõhesid ja võimaldada talutavat elu ka ilmajäetutele. Paljud riigid panustavad siin just haridusele, kuid kardetavasti haridus üksi välja ei vea.
Mingi osa rikkusest tuleb siiski ümber jagada, tuleb luua turvavõrke nõrkadele, tööturult tõrjutuid tuleb ümber õpetada, panustada tuleb innovatsiooni ja inimeste loovusse ning mitte kergekäeliselt loobuda heaoluriigi ideest. Selliseid seisukohti kaitseb professor J. Z. Miller viimases Foreign Affairsi numbris. Ta soovitab loobuda kapitalismi idealiseerimisest ja kapitalismi kriitikute demoniseerimisest, parempoolsetel lahti öelda mingite inimrühmade privilegeerimise ning vasakpoolsetel vimmast ja salavihast ajendatud poliitikatest.
Eesti hariduseliit, kelle hulka kuulub kindlasti ka reaalkool, ei saa vastuste otsimist sedalaadi põhimõttelistele küsimustele vältida. Kuidas aga käesolevat pretsedenti selles kontekstis hinnata?