Kokkuvõttes julgen väita, et sellise pikaajalise vastasmõju tulemusena peegeldab matemaatikahariduse olemust väga hästi just riigieksam.
Matemaatika eksami oskab ära lahendada arvuti
Õppekava ilusaimatele kohtadele vastupidiselt üritab eksam meile õpetada arvutamist, kuid sellega on tekkinud probleem: arvutid on juba loomu poolest meist paremad arvutajad ning praeguseks on suhtlus arvutiga läinud nii lihtsaks, et igaüks saab neid enda töö lihtsustamiseks rakendada.
Vaatame eelmise aasta matemaatika eksami kolmandat ülesannet, mis kirjeldab päris hästi eksamit ja seega ka «matemaatika» olemust meie haridussüsteemis.
On antud funktsioon: ƒ(x)=x4–9x2
1. Leidke funktsiooni ƒ(x) nullkohad
2. Kas funktsioon ƒ(x) on paaris- või paaritu funktsioon? Põhjendage.
3. Leidke funktsioon ƒ(x) maksimumpunkti koordinaadid
4. Leidke funktsioon ƒ(x) graafiku puutuja tõus kohal x0=3
Arvutuslik otsingumootor wolframalpha.com oskab kõik need ülesanded järgnevate päringutega ise ära lahendada (olete teretulnud katsetama):
3. «Maximum point of y=x^4−9x^2»
4. «Slope of x^4−9x^2 at x=3»
Wolfram Alpha leiab mõne sekundiga kõik vastused, annab juurde graafikud ja isegi põhjendused! Kas sellest järeldub, et matemaatika õppeainena on iganenud, sest arvuti suudab seda meie eest teha? Kindlasti mitte, arvuti on lihtsalt matemaatikahuvilise igapäevane tööriist nagu kalkulaator või kunagine lükati.
Kui praeguse eksami, mis võtab kokku kogu gümnaasiumimatemaatika, võib sooritada arvuti, siis on meil tekkinud probleem: mis on ikkagi matemaatika juures see, mida võiks õppida, õpetada ja ka eksamil küsida?